La Strasbourg, clienții iau cu asalt „Cactus de Barnabé”, un magazin de băuturi fără alcool deschis în urmă cu două luni în centrul orașului. Este prima locație de acest gen din capitala Alsaciei.
Mathilde Paye, în vârstă de 31 de ani, a venit să cumpere o sticlă de vin fără alcool. „Este o alternativă excelentă pentru femeile însărcinate. O cumpăr pentru o prietenă care va petrece seara cu mine”, explică tânăra. Fusese deja impresionată de un vin alb „al cărui gust semăna foarte mult cu Sauvignon”.
Băutură pe bază de ceai alb
Marie-Louise, în vârstă de 79 de ani, caută „fără alcool și fără zahăr”. După ce a încercat o băutură pe bază de ceai alb de o calitate „foarte apreciată în familie” și un whisky pe care l-a „plăcut mai puțin”, de data aceasta a ales un vin spumant.
O altă clientă, în vârstă de 64 de ani, mărturisește că evită alcoolul deoarece urmează un tratament medical. Clientela este „foarte diversificată”, descrie Yasmina Khouaidjia, fondatoarea „Cactus de Barnabé”. Magazinul oferă, printre altele, sticle de vin vândute în general între 10 și 30 de euro.
„Avem tineri, persoane mai în vârstă, femei însărcinate, mame care alăptează, persoane care doresc o pauză, oameni care încă beau alcool, dar caută alternative, sau persoane pur și simplu curioase”, explică ea.
Acest interes pentru băuturile „No/Low” (fără alcool sau cu conținut redus de alcool) „a început în Statele Unite acum aproximativ zece ani și a ajuns în Europa de Nord, în special în Anglia”, povestește Yasmina Khouaidjia.
Conform ISWR, furnizor global de date și informații despre băuturi, Franța a înregistrat în 2022 cea mai mare creștere a consumatorilor de băuturi fără alcool sau cu conținut redus de alcool (+25%) dintre țările occidentale, majoritatea provenind din generația „Millennials” (născuți între 1980 și 1990).
O producție în expansiune
„Este una dintre puținele piețe din domeniul vinului aflată pe un trend ascendent, motiv pentru care atrage atenția viticultorilor”, a explicat Frédéric Chouquet-Stringer, fondatorul Zenotheque, care comercializează vinuri fără alcool.
Cea mai veche cramă cooperativă din Franța, Cave de Ribeauvillé, aflată pe ruta vinurilor din Alsacia, a început în 2021 să comercializeze două vinuri fără alcool, cu un conținut mai mic de 0,5% alcool: un vin liniștit, obținut dintr-un amestec de muscat și sylvaner bio, și un vin spumant.
Aproximativ 35.000 de sticle sunt vândute anual. „A apărut, prin urmare, alt tip de clientelă, pe lângă cea deja existentă, care nu este complet refractară la acest gen de produse”, spune David Jaeglé, directorul general al cramei.
Un nou stil de viață
Magazine precum „Le Paon qui boit” din Paris, „La Cave parallèle” din Nantes sau „Karsk Spirits” din Lyon sunt doar câteva exemple dintr-o rețea de aproximativ 20 de „crame fără alcool” răspândite în Franța.
În 2024, 28% dintre francezi declarau că preferă băuturile „No/Low”, inclusiv 41% dintre cei cu vârste între 26 și 35 de ani (+5 puncte față de 2023), conform barometrului SOWINE.
„După Covid și perioadele de carantină, mulți au început să-și pună întrebări legate de consumul lor de alcool”, spune Khouaidjia. O tendință la care a contribuit inclusiv mișcarea MeToo, mai ales în Franța. ”Există comportamente pe care femeile nu le mai tolerează, și pe bună dreptate, iar acestea erau adesea provocate de un consum excesiv de alcool”, adaugă ea.
La Strasbourg, Marie Marchal, o librăreasă de 34 de ani, a intrat inițial în „Cactus de Barnabé” din curiozitate. Rezultatul? „Nu am mai băut alcool de o lună și jumătate”, spune ea, adăugând: „Nu e deloc rău, te simți mai bine a doua zi.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.