Bani pentru cei care au grijă de persoanele vârstnice din familie și nu numai. Modelul contractului pentru îngrijitorul informal, în dezbatere publică

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

Veşti bune pentru cei care îngrijesc o persoană vârstnică.

Îngrijitorii informali care își asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate într-o situație de dependență sociomedicală, vor putea beneficia de un program de lucru de jumătate de normă și de o indemnizație egală cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu pentru gradația 0. 

Citiţi şi: Drone, nanosateliți, sisteme VR şi alte echipamente desprinse din filmele SF, la Bucureşti

Potrivit legii, îngrijitorul informal este persoana necalificată, membru al familiei, rudă sau orice altă persoană, care asigură îngrijirea personală, respectiv ajutorul pentru efectuarea activităților de bază și instrumentale ale vieții zilnice de către persoana care și-a pierdut autonomia funcțională.

Potrivit Avocatnet.ro, aşa cum apare în Legea-cadru nr. 153/2017, salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu pentru gradația 0 este de 2.535 lei. Așadar, indemnizația brută acordată îngrijitorilor informali care muncesc și au, în același timp, grijă de o persoană vârstnică ar fi de 1.268 de lei. Pentru a putea primi această indemnizație, îngrijitorii informali trebuie să aibă un contract încheiat cu serviciul public de asistență socială.

Legea prevede că îngrijitorul informal care îşi asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală, stabilită conform grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, poate beneficia de program lunar de lucru redus, de o jumătate de normă, cu asigurarea plăţii, din bugetul local, în baza unui contract încheiat cu serviciul public de asistenţă socială, a unei indemnizaţii echivalente cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu stabilit potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru gradaţia 0, prevederile art. 35 din această lege aplicându-se în mod corespunzător”, arată legea promulgată de către şeful statului.

De asemenea, timpul cât îngrijitorii informali au beneficiat de program redus de lucru se consideră, la calculul vechimii în muncă, timp lucrat cu normă întreagă, pe baza adeverinţei eliberate de serviciul public de asistenţă socială.

 

Modelul contractului, în dezbatere publică

 

Recent, Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică "Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale nr. 955/19.04.2023 pentru aprobarea modelului contractului încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente și serviciul public de asistență socială". Iată textul ordinului: 

ORDIN

Art.1. Se aprobă modelul contractului încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente și serviciul public de asistență socială, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. (1) În vederea redactării și încheierii contractului pentru îngrijirea informală, serviciul public de asistență socială verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de Legea asistenței sociale nr.292/2011, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările ulterioare, precum și de modelul cadru al contractului, având în vedere, în principal, următoarele elemente:

a) eligibilitatea persoanei vârstnice/persoanelor vârstnice dependente pentru care îngrijitorul informal își asumă prestarea sprijinului pentru activitățile instrumentale ale vieții zilnice, de a primi servicii sociale, ca măsură de asistență socială;

b) eligibilitatea îngrijitorului informal;

c) existența consimțământului persoanei/persoanelor vârstnice cu privire la prestarea acitivităților de îngrijire de către îngrijitorul informal;

d) complementaritatea intervențiilor în vederea implementării planului de intervenție/planului de servicii sociale/planului de îngrijire și asistență al persoanei vârstnice.

(2) Verificarea informațiilor prevăzute la alin.(1) face obiectul investigării cazului, în vederea întocmirii anchetei sociale de către asistentul social angajat/contractat de serviciul public de asistență socială.

(3) În activitatea de documentare în vederea evaluării, asistentul social consultă obligatoriu informațiile din sistemul de asistență socială, registrele/rapoartele/informațiile deținute/comunicate de autoritatea tutelară, de către serviciile publice de asistență socială din alte unități administrativ-teritoriale, de căte furnizorii de servicii sociale care acordă servicii sociale persoanelor vârstnice, precum și Registrul general de evidență al salariaților (Revisal), în condițiile stabilite la art. 11 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților.

Art. 3. Serviciul public de asistență socială ține evidența contractelor încheiate cu îngrijitorii informali, prin întocmirea unui registru electronic, care poate fi consultat de către serviciile publice de asistență socială din alte unități administrativ-teritoriale.

Art.4. Informațiile rezultate din încheierea și implementarea contractului încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente și serviciul public de asistență socială, sunt monitorizate în cadrul managementului de caz.

Art.5. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Modelul de contract poate fi studiat aici. 

 

 

 

 

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 466712.33RON
1 ETH = 15765.03RON
1 LTC = 425.14RON
1 XRP = 6.80RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17146.01-0.91%
BET-BK3180.07-1.29%
BET-EF923.96-0.58%
BET-FI60465.38-0.32%
BET-NG1213.91-0.47%
BET-TR37812.62-0.91%
BET-TRN36753.63-0.91%
BET-XT1472.57-0.87%
BET-XT-TR3192.36-0.87%
BET-XT-TRN3109.55-0.87%
BETAeRO913.34-0.92%
BETPlus2537.89-0.87%
RTL38064.63-0.63%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel