Metrorex ar putea primi, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, suma de 131,3 milioane de lei, o parte din aceasta urmând să acopere datoriile pe care le are la compania Alstom Transport, care asigură servicii de mentenanţă a materialului rulant şi feroviar, potrivit Notei de fundamentare care însoţeşte un proiect de act normativ privind suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Plăți restante
"În prezent, Metrorex SA se află în imposibilitatea de plată a obligaţiilor restante, ceea ce conduce la calculul şi înregistrarea de penalităţi şi chiar la blocarea activităţii de către creditori, prin poprire pe conturile societăţii Metrorex SA, determinând neefectuarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă şi confort. Menţionăm că societatea Metrorex SA a încheiat cu Alstom Transport SA contractul de mentenanţă nr. 104/31.12.2021, respectiv de servicii de mentenanţă a materialului rulant şi feroviar. Riscurile majore sunt reprezentate de obligaţiile de plată restante către Alstom Transport SA pentru serviciile de mentenanţă a materialului rulant, înregistrându-se o datorie totală în valoare de 210.000 mii lei, precum şi datorii restante către furnizori diverşi pentru servicii aferente transportului public de călători cu metroul (servicii de curăţenie, servicii de pază, furnizare energie electrică)", se spune în Nota de fundamentare la Hotărârea Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Potrivit proiectului de act normativ lansat vineri în dezbatere publică, în urma neachitării obligaţiilor de plată restante, firma Alstom Transport a transmis notificarea nr. 0605 /24.04.2024, somaţia de plată nr. 1442/01.07.2024, Cererea de emitere a ordonanţei de plată nr. 1454/19.07.2004, depusă la Tribunalul Bucureşti Secţia a II-a de Contencios Administrativ şi Fiscal, prin care se solicită emiterea ordonanţei de plată prin care Metrorex să fie obligată să achite într-un termen care să nu depăşească 30 de zile valoarea integrală a datoriei "certe, lichide şi exigibile", evitând astfel perturbarea activităţii prestatorului, care se va vedea obligat să reducă ritmul de efectuare a reviziilor de tip OVH pentru trenurile Bombardier şi CAF, cu consecinţe majore asupra disponibilităţii trenurilor pentru exploatare comercială şi promovarea unor demersuri judiciare de natură a majora costurile la care va fi obligată Metrorex.
Totodată, în Nota de fundamentare se specifică faptul că, în data de 15 noiembrie 2023, a fost pusă în funcţiune o nouă capacitate de transport pe Magistrala 2 de metrou - staţia Tudor Arghezi - pe o lungime de 1,7 km cale dublă. Deşi metroul acoperă numai 4% din lungimea întregii reţele de transport public a Capitalei, prin faptul că oferă o capacitate superioară de transport în condiţii de confort şi siguranţă a călătorilor, prestaţia acestuia reprezintă în medie 20% din volumul total de călători ce utilizează mijloacele de transport în comun.
Principalele surse de venit ale Metrorex
Întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli al societăţii Metrorex pe anul 2024 s-a efectuat ţinând seama de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, cu modificările şi completările ulterioare, Legii bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023 şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Principalele surse de venit ale Metrorex sunt subvenţia/compensaţia pentru transportul de călători cu metroul şi veniturile realizate din vânzarea titlurilor de călătorie.
"Având în vedere că suma alocată Metrorex în anul 2024 la articolul bugetar 'Subvenţii pentru transportul de călători cu metroul' este în valoare de 808.000 mii lei şi ţinând seama de prevederile art. 21 din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare prin care se reţine un procent de 10% din cuantumul subvenţiei alocate prin Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023, după reţinerea de 10% (80.800 mii lei), subvenţia Metrorex ce se regăseşte în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 este în valoare de 727.200,00 mii lei, reprezentând 67,38% din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 352.107,59 mii lei, astfel Metrorex a construit un buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat", se spune în document.
Astfel, se propune alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a sumei 131.300 mii lei la Capitolul 84.01 "Transporturi", Subcapitolul 84.01.04 "Transport Feroviar", Paragraful 84.01.04.02 "Transport cu metroul", Titlul 40 "Subvenţii", Articolul 40.05 "Subvenţii pentru transportul de călători cu metroul".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.