În aceste condiții, o nouă Ordonanță de Urgență care obligă băncile să renegocieze condițiile creditelor în cazul deteriorării situației financiare a clienților este absolut binevenită.
Conform noii OUG, în cazul în care situația financiară a unei persoane care a contractat un împrumut se înrăutățește pe parcursul desfășurării acestuia, banca este obligată, după ce este informată în legătură cu asta, să renegocieze condițiile împrumutului și să recalculeze ratele creditului. Aceasta este una dintre noile prevederi incluse în Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) 15/2024, apărută la începutul primăverii, care transpune o directivă europeană.
OUG 15/2024, publicată în martie, transpune în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2021/2.167 și introduce noi reguli pentru administratorii și cumpărătorii de credite. Una dintre principalele noutăți este adăugarea a două noi alineate la articolul 30 din OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.
Concret, noile alineate prevăd că, în perioada derulării raporturilor contractuale, consumatorul trebuie să informeze banca în cazul în care situația sa financiară se modifică. În această situație, creditorul este obligat să renegocieze condițiile și să recalculeze ratele, cu acordul consumatorului, în funcție de gradul de îndatorare al acestuia de la momentul informării.
Potrivit ordonanței, consumatorul este definit ca fiind o persoană fizică ce acționează în scopuri care nu se încadrează în activitatea sa comercială, de afaceri sau profesională. Creditorul este definit ca fiind o instituție de credit care a acordat un credit sau un cumpărător de credite, adică orice persoană fizică autorizată sau juridică, alta decât o instituție de credit, care achiziționează drepturile unui creditor ce decurg dintr-un contract de credit neperformant sau contractul de credit neperformant în sine.
De asemenea, ordonanța stabilește că băncile trebuie să ia o serie de măsuri concrete pentru a veni în ajutorul clienților care nu-și mai pot plăti creditul înainte de a apela la executarea silită. Astfel, băncile sunt obligate să permită refinanțarea totală sau parțială a contractului de credit și/sau modificarea termenelor și condițiilor existente ale unui contract de credit, inclusiv iertarea parțială de datorie și consolidarea datoriilor.
În plus, înainte de a modifica termenele și condițiile unui contract de credit, banca trebuie să comunice clientului o descriere clară a modificărilor propuse și calendarul de punere în aplicare a acestora. Clienții trebuie să fie informați și cu privire la mijloacele disponibile pentru a depune o reclamație în cazul în care nu sunt de acord cu schimbările anunțate.
Prin aceste măsuri, OUG 15/2024 își propune să ofere un sprijin suplimentar consumatorilor aflați în dificultate financiară și să asigure o mai mare protecție a acestora în raporturile contractuale cu instituțiile de credit.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.