Scopul creării băncilor naţionale de dezvoltare în România este abordarea directă a disfuncţionalităţilor pieţei financiare şi a decalajelor de finanţare, în baza unei analize independente ex-ante, în scopul atenuării şi reducerii lor prin desfăşurarea de activităţi de dezvoltare, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene aplicabilă şi cu actul constitutiv al fiecărei bănci de dezvoltare.
Băncile de dezvoltare acordă finanţare în condiţii de piaţa şi acţionează complementar cu instituţiile de credit în scopul remedierii deficitului de finanţare şi disfuncţionalităţilor pieţei financiare.
De cine sunt deținute
Principalele aspecte reglementate prin proiectul de Ordonanţa sunt: scopul - sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economică şi regională în România prin promovarea investiţiilor şi facilitarea accesului la finanţare pentru beneficiarii eligibili; Forma legală - persoane juridice române constituite ca societăţi pe acţiuni ale căror condiţii de organizare şi funcţionare se stabilesc prin actul constitutiv elaborat în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările ori completările ulterioare.
Băncile de dezvoltare sunt deţinute în întregime, în mod direct pe toată durata de funcţionare, de către statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice.
Conform MFP capitalul social se asigură din bugetul de stat şi/sau din veniturile rezultate din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului. Sumele pentru constituirea sau majorarea capitalului social, precum și condiţiile de finanţare prin instrumentele menţionate se aprobă prin hotărâre de Guvern.
Surse de finanțare
În ceea ce priveşte guvernanţa, MFP menţionează că sistemul de administrare se stabileşte prin actul constitutiv al acestora. Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecărei bănci de dezvoltare se stabileşte prin hotărâre a Guvernului. Membrii organelor de conducere ale băncilor de dezvoltare îşi exercită atribuţiile în mod independent, cu loialitate, diligenţă şi respectând obiectivele şi strategia stabilită de Adunarea Generală a Acţionarilor a fiecărei bănci de dezvoltare.
Potrivit MFP, băncile de dezvoltare pot funcţiona doar pe baza autorizaţiei emise de Banca Naţională a României în conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei instituţii de credit şi pot desfăşura activităţi în limita autorizaţiei acordate. Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc condiţiile de organizare şi funcţionare ale băncilor de dezvoltare.
Citește și Guvernatorii băncilor lumii, îngrijorați de cea mai slabă creştere a economiei
De asemenea, băncile de dezvoltare oferă produse financiar-bancare unor categorii ţintă de beneficiari eligibili, identificaţi prin analiza ex-ante privind disfuncţionalităţile pieţei financiare şi decalajele de finanţare, în cadrul proiectului finanţat de Comisia Europeană, de înfiinţare a băncilor de dezvoltare.
Potrivit documentului, sursele de finanţare necesare pentru derularea activităţilor desfăşurate de băncile de dezvoltare sunt: comisioane, dobânzile şi tarife rezultate din prestarea activităţilor specifice şi suportate de către beneficiarii eligibili ai băncilor de dezvoltare, fonduri contractate de pe pieţele financiare internă şi internaţionale, fonduri de la instituţii financiare internaţionale, fonduri încredinţate pe bază de mandat de autorităţi ale administraţiei publice, fonduri de la bugetul de stat, împrumuturi subordonate acordate de statul roman şi alte surse de finanţare, stabilite prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităţilor de utilizare.
Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MFP la rubrica Transparenţă decizională.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.