După ce artistul Maurizio Cattelan a lipit cu bandă adezivă o banană de un perete la Art Basel Miami Beach în 2019, arta conceptuală și-a atins apogeul absurdului. În timp ce unii spectatori au râs sau au fost în mod autentic impresionați, mulțimea adunată a devenit de-a dreptul incontrolabilă. Rezultatul? Lucrarea a fost retrasă, dar nu înainte ca ”Banana lui Cattelan” să devină virală, să inspire meme-uri și, în mod inevitabil, să fie chiar gustată de un vizitator mai îndrăzneț.
O investiție fructuoasă: de la 120.000 la 1,5 milioane de dolari
Intitulată ”Comedian”, această operă s-a vândut în trei exemplare la prețuri inițiale de 120.000-150.000 de dolari bucata. Astăzi, una dintre aceste ediții private revine la lumină cu o estimare înainte de licitație de 1-1,5 milioane de dolari. Potrivit lui David Galperin, șeful departamentului de artă contemporană pentru America la Sotheby’s, ”Nu vorbim doar despre una dintre cele mai importante lucrări ale lui Cattela, fără îndoială, este una dintre cele mai discutate lucrări din acest secol.” Să fie 1,5 milioane de dolari un preț justificat științific? ”Nu. Dar ar putea să depășească această sumă? Absolut.”
Deși poate părea că discutăm despre o delicatesă scumpă pentru primatele colecționarilor, banana lui Cattelan nu face decât să pună o întrebare simplă: cât valorează, de fapt, arta? În termeni materiali, este greu să argumentăm că o banană și puțină bandă adezivă au valoare intrinsecă, dar în lumea artei, nu materialele conferă valoare. De la Picasso și până la Duchamp, arta ne-a obișnuit să înțelegem că valoarea stă în concept, nu în obiect.
Ce primește cumpărătorul?
Cel care va adjudeca această operă unică va intra în posesia unui certificat de autenticitate, care conferă dreptul de a manifesta lucrarea ori de câte ori dorește. Instrucțiunile de afișare sunt incluse, iar pentru comoditatea cumpărătorului, un roll de bandă adezivă și o banană sunt oferite cadou. ”Banda și banana pot fi înlocuite la nevoie,” precizează Galperin, lămurind un aspect esențial: evident că nu sunt... originale.
Într-un mod amuzant, Sotheby’s a păstrat această ”revelare” a bananei pentru licitația contemporană de seară din 20 noiembrie, fără vreun fel de marketing prealabil. Într-adevăr, deși era o lucrare cunoscută, vestea reintroducerii sale pe piață a fost ținută în mare secret, afirmă Galperin: ”În afară de câțiva membri ai echipei mele și jurnaliștii contactați în ultimele 24 de ore, nimeni nu știa de ea.”
Pregătirea pentru turneul internațional: de la New York la Tokyo
Se pare că banda adezivă și banana au în sfârșit o agendă de vedetă internațională. Pe măsură ce ediția va ajunge în marile orașe - New York, Londra, Paris, Milano, Hong Kong, Tokyo și altele -, Sotheby’s anticipează un val de interes. Banda adezivă este din nou pregătită să strălucească pe scena globală, unde colecționarii de artă, care văd în acest simbol ceva mai mult decât un fruct, vor licita pentru ”un adevărată trofeu”.
”Aceasta este o lucrare de artă care a reușit să pătrundă în conștiința culturală populară dincolo de lumea artei în sine”, afirmă Galperin, arătându-se convins că publicul potențial cumpărător s-a extins considerabil. Și, într-adevăr, poate că absurdul acestei banane lipite de perete nu stă doar în suma pe care ar putea-o atinge la licitație, ci în simbolistica ei profundă: reflecția asupra prețului unui act conceptual și asupra valorii pe care suntem dispuși să o acordăm unui obiect aparent banal.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.