Întârzieri, daune, pierderi: redresarea transportului aerian, care s-a dovedit uneori haotică în urma pandemiei de Covid-19, arată o creștere a ratei incidentelor legate de bagajele înregistrate în aeroporturi, potrivit unui studiu. În 2022, astel de incidente au vizat 7,6 bagaje la 1.000 de pasageri, față de 4,35 anul trecut, când traficul aerian global a început să-și revină după ce și-a pierdut două treimi din pasageri în 2020, sub efectul crizei de sănătate, potrivit Sita, furnizor de servicii IT pentru sectorul.
În termeni absoluți, nu mai puțin de 26 de milioane de bagaje la nivel mondial au suferit incidente anul trecut, față de 9,9 milioane în 2021, o creștere mai mare decât cea a numărului de pasageri: 3,4 miliarde anul trecut, în creștere de la 2,3 miliarde în 2021. În 2019, înainte de pandemie, a fost atins un record de 4,5 miliarde de călătorii aeriene, iar rata incidentelor la 1.000 a fost atunci de 5,6 bagaje, cu două puncte mai puțin decât în 2022. Această deteriorare a venit după ani de îmbunătățire constantă, pe un fundal de creștere a puterii tehnologice, potrivit Sita, care a calculat aceste statistici folosind datele instrumentului său de management desfășurat cu 500 de companii care deservesc 2.800 de aeroporturi din întreaga lume. În 2007, rata incidentelor a fost de aproape 19 la 1.000 de pasageri.
O redresare mult prea rapidă
La cauzele care au generat situația descrisă mai sus, Nicole Hogg, directorul filialei „management bagaje” a Sita a mai adăugat ceva: „După pandemie, sectorul a cunoscut o revenire mai rapidă decât s-a anticipat”, în condițiile în care foarte multe dintre marile aeroporturi ale lumii se confruntă în continuare cu „lipsă de personal, angajați fără experiență și supraaglomerare”. Anul trecut a fost un adevărat calvar, numai aeroportul Paris-Charles-de-Gaulle înregistrând 35.000 de bagaje pierdută după o grevă a angajaților. „Facem totul pentru a ne asigura că acest incident foarte îngrijorător de anul trecut să nu se mai repete, desigur”, a asigurat șeful aeroportului parizian, Augustin de Romanet.
Datele Sita arată că situația de pe Bătrânul Continent s-a deteriorat brusc anul trecut: rata incidentelor s-a triplat, ajungând la un raport de 15,7 la 1000. În America de Nord a fost de 6,35, iar în Asia cu 3. În timpul călătoriilor internaționale apar cele mai multe incidente legate de bagaje, 19,3 la 1000 de pasageri, față de doar 2,4 în cazul deplasărilor interne.
Despăgubiri de până la 1600 de euro
Pasagerii lipsiți de bagaj la sosire și care au suportat consecințe neplăte, pentru că nu au avut haine de schimb sau produse de igienă personale, pot cere rambursarea banilor de la compania aeriană. Dacă bagajul nu a fost găsit în termen de 21 de zile, proprietarul acestuia poate fi despăgubit cu până la aproximativ 1600 de euro, cu documente justificative, în baza Convenției de la Montreal care reglementează anumite aspecte ale călătoriilor aeriene. Pentru companii, aceste incidente pot fi costisitoare din punct de vedere al despăgubirilor, dar riscă și mai mult pe partea de reputație, subliniază doamna Hogg: chiar și după un zbor excelent, un bagaj pierdut sau ajuns cu întârziere îi poate determina pe cleinți să se orienteze spre concurență.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.