Alejandro Hajdenberg a precizat că avertismentul a fost făcut înainte de modificările recente din Parlament, într-un raport care a ajuns și la guvernanții români.
”Cu privire la legile care introduc modificări la adresa sistemului financiar recent adoptate de Parlament, raportul subliniază că, dacă vor fi adoptate, aceste propuneri ar duce la diminuarea creditelor acordate economiei reale şi la încetinirea soluţionării problemei creditelor neperformante, ceea ce înseamnă că vor afecta în mod negativ stabilitatea financiară”, a declarat Hajdenberg.
Deocamdată, Fondul Monetar Internațional nu a finalizat evaluarea ordonanței de urgență privind măsurile fiscal-bugetare adoptată vineri de către Guvern.
”Încă evaluăm măsurile adoptate recent. Anunţul privind modificările pare să fi fost o surpriză pentru mulţi, având în vedere prăbuşirea pieţei bursiere. Aşa cum am anunţat cu ocazia consultărilor cu privire la Articolul IV, predictibilitatea şi orientarea pe termen mediu a politicilor sunt importante pentru a susţine creşterea economică pe termen lung şi a asigura convergenţa României cu standardele de viaţă mai mari din UE”, a mai spus responsabilul FMI.
Citește și:
FMI încearcă să decupleze butonul de panică
Camera Deputaţilor a adoptat, pe 19 decembrie, un proiect de lege care plafonează dobânzile. Astfel, actul normativ pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr.13/2011 privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti are două noi articole, prin care se stabilesc regimul dobânzilor penalizatoare în raporturile juridice dintre consumatori şi profesionişti, inclusiv comercianţi, precum şi faptul că dobânda convenţională - atât cea remuneratorie, cât şi cea penalizatoare - nu poate depăşi dobânda legală cu mai mult de 50% pe an. Iniţiativa prevede că această măsură se aplică şi contractelor aflate în derulare.
Conform celor adoptate de deputaţi, "dobânda efectivă anuală (...) nu poate depăşi: a) cu mai mult de 3 puncte procentuale, în cazul creditelor ipotecare sau imobiliare, astfel cum sunt acestea definite de Legea nr.190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificările şi completările ulterioare; creditul ipotecar sau imobiliar se defineşte ca fiind orice credit contractat de consumatori pe o perioadă mai mare de 10 ani, garantat cu ipotecă asupra imobilului cumpărat, construit, reabilitat, extins sau consolidat, ori cu un alt imobil, proprietatea debitorului sau a unui terţ garant; b) 50% pe an, în cazul creditelor de consum având o valoare mai mică sau egală cu 15.000 RON şi, respectiv, 40% pe an, în cazul creditelor de consum având o valoare mai mare de 15.000 RON; pentru evitarea oricărei confuzii, este credit de consum orice credit contractat de consumatori care nu îndeplineşte criteriile pentru a fi considerat credit ipotecar sau imobiliar, în sensul lit.a)".
Tot în 19 decembrie, deputaţii au adoptat propunerea legislativă pentru modificarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, care prevede că cesionarul nu va putea pretinde de la debitorul care are calitatea de consumator mai mult decât dublul sumei plătite de acesta pentru a cumpăra creanţa de la cedent.
În aceeași zi, Senatul, ca primă Cameră sesizată, a stabilit în plen că prevederile Legii privind darea în plată se aplică şi creditelor acordate prin programul 'Prima casă', care până acum erau exceptate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.