Autoturisme din carton. Lupta pentru o industrie sustenabilă

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Citroen OLI
Citroen OLI

Se pare că vremurile în care se râdea demașinile Trabant că aveau caroseriile din carton, au apus. Acum, industria auto caută noi variante de lucru pentru a deveni cât mai ecologică.

Recent Citroen și-a prezintă noul său vehicul electric (EV) - fabricat din carton reciclat - ceea ce ne face să ne întrebăm ce alte materiale ar putea fi folosite în producția de vehicule electrice pentru a face mașinile mai rapide și mai ecologice. În contextul în care producătorii de automobile se întrec în a crea cele mai inovatoare și rentabile modele de EV, componentele netradiționale ar putea ajuta producătorii de automobile să iasă învingători. 

În septembrie, Citroen a anunțat un nou concept car care va fi fabricat din carton reciclat. Se așteaptă ca noul EV Citroen oli să cântărească doar 1.000 de kilograme, adică o tonă metrică, și să aibă o autonomie de 248 de mile. Este poate atinge o viteză de 68 mph - ceea ce îi permite să maximizeze eficiența, cu un timp de încărcare de la 20% la 80% de 23 de minute. 

Citroen spune că piesele lui oli pot fi reutilizate sau reciclate. Automobilul cu patru locuri include o "capotă plată, un acoperiș și panouri ale pick-up-ului" care sunt "realizate din carton alveolar reciclat", potrivit constructorului auto francez. Materialele sunt atât mai ușoare, cât și necesită mai puține resurse pentru a fi produse. Citroen insistă că, în ciuda materialelor neobișnuite folosite, caroseria mașinii este în continuare robustă și poate rezista ca cineva să stea în picioare deasupra ei. Oli are, de asemenea, scaune auto din material mesh, difuzoare Bluetooth detașabile, un tablou de bord fără ecran și aparate de încărcare a telefoanelor mobile.

Scopul când a fost creat oli a fost de a face un EV mai mic și mai simplu, mai degrabă decât o mașină grea, cu multe gadgeturi. Directorul executiv al firmei, Vincent Cobée, a explicat despre această dezvoltare: "În mod evident, și cred că suntem cu toții de acord cu acest lucru, orientarea către o electrificare [a] transportului individual este un element foarte important pentru un viitor durabil." El a adăugat: "Nici măcar nu vorbesc despre reglementare, ci mai ales despre așteptările societății... Cum ajungem acolo este o întrebare foarte importantă."

Cobée a subliniat importanța unui VE accesibil pentru șoferul obișnuit. În timp ce mulți producători de automobile s-au îndreptat către un EV mai inteligent, mai rapid și cu autonomie mai mare, acest lucru a dus la creșterea semnificativă a prețurilor, ceea ce înseamnă că nu toată lumea își va putea permite trecerea la electricitate, pe măsură ce țările introduc interdicția de a utiliza vehicule cu motor cu ardere internă (ICE). Dar oli oferă o alternativă. Deși mașina concept nu va fi disponibilă pentru cumpărare, materialele și designul vor fi folosite în modelele comerciale Citroen. 

Rapoarte recente sugerează că, în urma creșterii prețurilor la electricitate, încărcarea vehiculelor electrice a devenit aproape la fel de costisitoare ca și alimentarea unei mașini cu benzină în Europa. Pe măsură ce costurile de consum continuă să crească, mulți sunt îngrijorați de capacitatea lor de a continua să folosească o mașină, pe măsură ce vehiculele electrice devin norma. O mai mare inovare în ceea ce privește materialele și componentele pentru VE ar putea ajuta producătorii de automobile să devină mai competitivi și să împiedice consumatorii să renunțe la trecerea la electricitate. 

Producătorii de automobile caută acum să încorporeze materiale inovatoare - și mai ales mai ecologice - în producția de VE și de baterii auto. Pe măsură ce consumismul sustenabil devine mai normalizat, iar oamenii responsabilizează companiile pentru practicile lor ESG, producătorii de automobile caută să ofere opțiuni mai ecologice consumatorilor care doresc să investească într-un EV. Opțiuni cum ar fi interioarele din piele vegană și tapițeria pe bază de bio sunt acum oferite în multe mașini electrice. 

În renunțarea la combustibilii fosili, nu doar motorul a trebuit să se schimbe, deoarece producătorii trebuie să ia în considerare și produsele petrochimice care intră în fabricarea mai multor componente ale unei mașini. De exemplu, unele firme produc mașini folosind oțel fără fosile. Volvo a anunțat recent că va folosi hidrogenul verde pentru a-și alimenta uzina de oțel, pentru a-și diminua emisiile de CO2. Oțelul poate reprezenta până la 60% din structura unei mașini, ceea ce înseamnă că transformarea acestui metal în unul fără combustibili fosili va ajuta producătorii de automobile să decarbonizeze semnificativ operațiunile. 

Alte companii explorează materialele plastice reciclate ca alternativă pentru mai multe componente auto. Atât tablourile de bord, cât și barele de protecție ar putea fi produse folosind sticle de plastic reciclate. UE discută chiar posibilitatea de a face obligatorie utilizarea de materiale plastice reciclate în vehiculele electrice. Pe lângă faptul că devin mai ecologice, utilizarea altor materiale decât pielea grea, lemnul și oțelul ar putea face ca noile vehicule electrice să fie mai aerodinamice și mai ușoare, deoarece producătorii de automobile au în sfârșit impulsul de a căuta alternative inovatoare. 

Și nu doar designul mașinii poate beneficia de aceste tipuri de materiale, ci și bateriile electrice. În timp ce unii producători de automobile avansează cu pilele de combustie pe bază de hidrogen pentru mașini, producătorii de baterii caută să facă designul acestora mai competitiv. Mașinile pe hidrogen ar putea oferi o autonomie mult mai mare decât vehiculele electrice cu baterii, precum și un timp de încărcare semnificativ mai rapid - similar cu cel al unei mașini cu motor cu ardere internă. Prin urmare, inovarea constantă a designului bateriei electrice este esențială pentru a rămâne competitivă. 

Bateriile tradiționale pentru vehicule electrice utilizează materiale anodice din grafit care au o capacitate redusă de stocare a energiei, ceea ce înseamnă o autonomie mai mică. Prin urmare, producătorii caută acum alternative, cum ar fi siliciul - care are o capacitate de stocare de aproximativ 10 ori mai mare decât grafitul. Cu toate acestea, volumul materialelor din siliciu se extinde rapid, ceea ce înseamnă că capacitatea de stocare a acestuia scade în timp. Deși acest material este încă promițător, este nevoie de mai multe teste pentru a răspunde la această provocare. 

În timp ce unii producători de automobile își dezvoltă vehiculele electrice pentru a fi cele mai rapide și mai avansate produse posibile, alți producători de automobile caută să raționalizeze designul lor pentru a le face mai durabile și mai puțin costisitoare. Cu toate acestea, cercetarea și dezvoltarea de materiale alternative pentru VE vor necesita multe investiții și mult timp pentru a vedea o schimbare reală pe piață. 

Citește și: Vânzările de autoturisme electrice şi hibrid scad în Europa dar cresc în România

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 474831.48RON
1 ETH = 15669.50RON
1 LTC = 431.97RON
1 XRP = 6.80RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel