Două întreprinderi din vestul Australiei, actor-cheie în aprovizionarea cu gaze naturale lichefiate, asigurând aproape un sfert din producția mondială, ar putea fi oprite începând de joi. Ambele uzine de lichefiere sunt operate de compania americană Chevron și furnizează împreună între 6% și 7% din GNL consumat la nivel mondial, adică aproximativ 25 de milioane de tone pe an.
Prețurile cresc vertiginos
Liam Wagner, profesor asociat de energie la Universitatea Curtin, este "foarte pesimist" cu privire la viitoarea mișcare revendicativă. "Greva va influența cu adevărat prețurile generale de pe piață din cauza incapacității Chevron de a negocia", deplânge el.
Din momentul în care eventualitatea declanșării unei greve a fost evocată pentru prima dată, indicele de referință pentru gazul din Europa, cotat în Olanda, a sărit imediat, pentru a atinge, pe 22 august, 47 de euro pe megawatt-oră pentru contractul cu livrare în octombrie, o creștere de 15 euro față de începutul lunii. A fost un zvâc, puternic, dar, după ce starea de emoție s-a mai spulberat, prețul a revenit, luni, la aproximativ 36 de euro.
Negocieri în culise
Cei 500 de angajați de la uzinele de lichefiere Gorgon și Wheatstone cer gigantului petrolier american un program de lucru mai favorabil familiei - în condițiile în care, săptămâni la rând, ei muncesc în condiții periculoase din regiuni izolate, uneori pe mare. Ei cer, totodată, o mai mare transparență salarială.
Organizația sindicală Offshore Alliance a confirmat vineri că acțiunile vor avea loc începând de joi, vor dura cel puțin o săptămână și se vor intensifica de la zi la zi, în absența unei soluții. O ultimă propunere a fost respinsă aproape în unanimitate de muncitori, dar negocierile continuă în culise la Sydney în această săptămână, au confirmat cele două părți.
Impactul în Europa
În condițiile în care 7% din producția mondială este suspendată, "vorbim de pierderi potențiale uriașe și de o presiune consecventă asupra livrărilor către Japonia, China, Coreea de Sud și Taiwan. Acest lucru ar putea, printr-un efect de domino, să împingă prețurile în sus, în timp ce resursele din Orientul Mijlociu vor rămâne limitate pentru a reacționa la aceste schimbări de preț", rezumă Liam Wagner.
"Prețurile au început să crească în august, marcate de un salt semnificativ. La sfârșitul verii, în emisfera nordică, prețurile la electricitate și încălzire cresc, cu un impact semnificativ în Europa, cu atât mai mult cu cât importurile de gaze rusești au scăzut. Acest lucru complică aprovizionarea și întinde piața internațională", notează el.
Altă perspectivă
Kevin Morrison, un analist din Sydney, specializat în gaze și GNL pentru Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA), prezintă o imagine mai pestriță. El pune recenta volatilitate a prețurilor GNL pe seama scăderii din timpul verii în Europa și a reacției clasice a pieței la orice instabilitate.
El pune în perspectivă întreruperile de lucru, care se așteaptă să dureze doar aproximativ zece ore pe zi. Gazul va continua să fie extras și lichefiat, iar navele de marfă de 72 de tone vor continua să fie încărcate. Dacă greva continuă timp de șapte zile, vor lipsi aproximativ cinci din cele șapte nave de marfă obișnuite", notează el. Ce înseamnă asta la sfârșitul zilei pentru restul lumii, cinci cargoboturi mai puțin?".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.