"BNR este autoritatea naţională competentă, responsabilă cu urmărirea respectării de către prestatorii de servicii de plată a cerinţelor operaţionale şi de securitate aplicabile serviciilor de plată. BNR monitorizează pe bază continuă evoluţiile din acest domeniu. În ultima perioadă, pe fondul creşterii gradului de utilizare a mijloacelor moderne de plată în contextul digitalizării accelerate a economiei şi a dezvoltării comerţului online, inclusiv ca urmare a restricţiilor sanitare şi a contextului epidemiologic actual, a devenit tot mai preocupantă evoluţia fraudelor prin instrumente electronice de tip card, internet banking sau mobile banking", informează un comunicat al BNR remis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, o mare parte a acestor fraude se bazează pe inginerii sociale (phishing), utilizatorii serviciilor de plată fiind manipulaţi de către atacatori şi determinaţi, sub diverse pretexte înşelătoare, să le comunice acestora elementele de securitate ale instrumentelor de plată pe care le deţin (datele cardului, codurile PIN, codurile de activare ale aplicaţiilor de internet/mobile banking, parole statice sau dinamice, coduri de înrolare ale cardurilor în aplicaţii de tip portofel electronic), ce sunt folosite ulterior pentru accesarea conturilor clienţilor şi sustragerea fondurilor din conturile acestora.
Banca Centrală atrage atenţia utilizatorilor de servicii de plată asupra faptului că elementele de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată trebuie păstrate în condiţii de siguranţă, aceasta constituind şi o obligaţie legală. Aceste elemente sunt confidenţiale şi nu sunt niciodată solicitate de către emitentul instrumentului de plată sau de către o altă autoritate prin e-mail, SMS sau printr-o pagină web. Divulgarea acestor informaţii poate permite unor potenţiali atacatori să acceseze conturile şi să iniţieze operaţiuni de plată frauduloase.
Citește și Trecerea la EURO. Florin Georgescu, BNR: România a ratat toate țintele propuse
Citește și PNRR. BNR, analiză pesimistă. Cauzele, explicate într-un raport
BNR recomandă tuturor utilizatorilor de servicii de plată să acorde o atenţie sporită următoarelor aspecte: atunci când accesează aplicaţiile bancare disponibile online, să se asigure că s-au conectat la paginile web oficiale ale băncilor, care utilizează conexiuni securizate de tip https:// şi să verifice că denumirea paginii web care apare în bara de adrese reflectă fără dubii denumirea băncii; să citească cu atenţie mesajele de alertă primite prin SMS de la bancă, în special cele prin care sunt transmise parole, coduri de acces ori de validare, pentru a înţelege natura operaţiunii pe care urmează să o iniţieze/autorizeze.
"În cazul în care suspectează că sunt victime ale unor astfel de înşelătorii, utilizatorii serviciilor de plată trebuie să contacteze în cel mai scurt timp posibil instituţia care a emis instrumentul de plată, pentru a primi asistenţa tehnică specifică în vederea limitării pe cât posibil a pierderilor şi să sesizeze organele de cercetare penală despre incident", se mai spune în comunicatul BNR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.