De ce acest calm? Pentru că o mare parte din petrolul care circulă prin Marea Roșie și prin Canalul Suez provenea din Rusia și - conform teoriei - ar putea fi în siguranță. Houthis înșiși au semnalat că navele rusești nu au de ce să se teamă, iar Moscova este un aliat al sponsorului lor, Iranul. În general, petrolierele au fost în mare parte cruțate, notează Bloomberg.
Dar atacul de vineri a clarificat un lucru: indiferent de asigurările pe care le oferă houthis din Yemen, acestea nu se extind la încărcătura unei nave, dacă nava însăși are o legătură cât de mică cu SUA, Marea Britanie sau Israelul. Houthis au declarat că au vizat bunurile israeliene din cauza războiului din Gaza, iar apoi și-au extins aria de acțiune la navele din SUA și Marea Britanie după ce aceste țări au lansat atacuri aeriene în Yemen.
Atacul înseamnă că o parte mai mare din cele 3 milioane de barili pe zi de țiței și combustibil rusesc care circulă prin Marea Roșie pentru a ajunge la clienții din Asia ar putea fi în pericol. Iar volumele rusești contează pentru piața globală - în ciuda sancțiunilor impuse din cauza războiului din Ucraina purtat chiar de Moscova.
În condițiile în care prețul petrolului a urcat cu aproximativ 2 dolari mai mult vineri, iată câteva dintre întrebările pe care comercianții de petrol le vor lua în considerare atunci când se vor întoarce la birourile lor luni dimineață.
Se va opri tranzitul în Marea Roșie?
Acest lucru este puțin probabil, fie pentru comerț în general, fie pentru fluxul de petrol în special.
Decizia de a tranzita depinde în principal de patru lucruri: voința proprietarului, cea a echipajului și a navlositorului - și de profit.
Dacă un navlositor dorește să treacă prin Marea Roșie și găsește un armator care este dispus, cu un echipaj pregătit să treacă prin această zonă - poate pentru un plus de pericol -, atunci comerțul va avea loc atât timp cât prețul are sens.
Este adevărat că costurile de asigurare pot fi atât de prohibitive încât unii armatori consideră că este mai atractiv să ocolească Africa pe drumul lung - urmând astfel transportatorii de containere care au luat deja această decizie. Dar, deși atacul de vineri a redefinit tipurile de nave care ar putea fi considerate ținte, nu toate navele vor intra în această categorie. Rezultatul cel mai probabil este că numărul celor dispuși să riște se reduce, dar ruta nu se închide complet.
Tot petrolul rusesc este acum o țintă?
Probabil că nu. Baza de date maritimă internațională Equasis menționează că administratorul navei Marlin Luanda - petrolierul care a fost atacat - este o firmă numită Oceonix Services Ltd. din Londra. Pentru Houthis, aceasta ar putea fi o legătură suficientă.
Dar combustibilul de pe Marlin Luanda era diferit de o mulțime de petrol rusesc într-un mod esențial: era transportat cu ajutorul furnizorilor de servicii occidentali, deoarece prețul său se încadra în plafonul permis de sancțiunile americane.
De la invazia Rusiei în Ucraina și sancțiunile care au urmat, cea mai mare parte a petrolului și combustibilului rusesc este transportată pe așa-numita flotă din umbră. Aceste nave au structuri de proprietate secrete, aproape niciodată nu au legături publicate în Marea Britanie, SUA sau Israel, rareori, dacă nu chiar niciodată, merg în porturile acestor țări și chiar și asigurările lor sunt opace.
Dacă Houthis își profilează țintele folosind informații din surse deschise, va exista încă o mulțime de petrol rusesc pe care nu îl urmăresc, cel puțin în parte pentru că există atât de puține informații disponibile public despre aceste nave. Rusia este un aliat al Iranului, care îi susține pe Houthis, iar Moscova a condamnat loviturile SUA și ale Regatului Unit asupra Yemenului.
Cu toate acestea, există întotdeauna riscul de a fi prins într-o ratare a focului sau de a deveni o victimă colaterală.
Vor crește costurile asigurărilor?
Probabil că da. Chiar înainte ca încărcătura de combustibil rusesc să fie lovită, costul asigurării pentru tranzit a sărit de zece ori în câteva săptămâni, ajungând la aproximativ 1% din valoarea corpului navei.
Acest lucru reprezintă până la 1 milion de dolari pentru unele nave, ceea ce ar putea fi mai mult decât facturile suplimentare de combustibil pentru a naviga în jurul Africii.
La scurt timp după ce SUA și Marea Britanie au bombardat Yemenul pentru a încerca să înăbușe atacurile Houthi, analiștii de la Clarksons Securities au declarat că majorarea costului asigurărilor ar putea începe să determine tot mai multe nave să facă acest ocol.
Ce vor crede proprietarii și echipajele?
Aceasta se va dovedi probabil cea mai mare întrebare pentru piața globală a petrolului, dar va dura ceva timp pentru a obține o imagine clară, deoarece ceea ce contează cel mai mult este modul în care se comportă proprietarii legați de Rusia.
Unii navigatori erau în mod clar nervoși cu mult înainte ca Houthis să dea foc la Marlin Luanda, iar mulți dintre principalii armatori internaționali erau deja în curs de deviere. Chiar și înainte de vineri, aproximativ trei sferturi dintre cei mai importanți proprietari de petroliere din lume păreau deja să se abțină.
Proprietarii de petroliere care transportă încărcături rusești și echipajele acestora par să fi fost mai dispuși să navigheze în zonă, cel puțin înainte de incidentul de vineri.
Dacă acest lucru s-ar schimba, ar fi o veste proastă pentru Moscova și o potențială problemă de aprovizionare pentru piața mondială a petrolului.
O cantitate mai mare de petrol rusesc va trebui să navigheze pe un drum lung în jurul Africii, suprasolicitând o flotă de petroliere care începe deja să arate puțin stresată din cauza intensificării sancțiunilor occidentale.
Costurile mai mari de livrare a petrolului ar afecta, în cele din urmă, prețul petrolului și al combustibililor ruși în punctul în care sunt exportați. Și nu este deloc clar că ar exista suficiente nave dacă majoritatea - sau toate - ar trebui să parcurgă drumul lung în jurul Africii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.