Incident detectat și oprit rapid
În noaptea de vineri spre sâmbătă, Primăria Municipiului Timișoara (PMT) a reușit să oprească un atac cibernetic masiv care viza serverele instituției și ale unor structuri subordonate. Atacul a fost de tip ransomware, având ca scop criptarea și blocarea sistemelor informatice. Prin această metodă, atacatorii cibernetici solicită ulterior sume mari de bani pentru deblocarea sistemelor compromise. Primăria Timișoara a transmis luni, printr-un comunicat de presă, că, deși s-a confruntat cu acest incident, a reacționat prompt, datorită soluțiilor tehnice de protecție implementate anterior. „Primăria Timișoara categoric nu răspunde la astfel de forme de șantaj”, au subliniat reprezentanții instituției.
Securitatea digitală, în prim-plan
Atacul cibernetic a fost detectat de sistemul digital de securitate al Primăriei Timișoara. Printre țintele atacului s-au numărat Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara (DFMT) și Poliția Locală Timișoara, ale căror servere rulează o serie de sisteme informatice esențiale pentru funcționarea serviciilor publice. Cu ajutorul firmelor specializate contractate, specialiștii IT ai municipalității au reușit să implementeze măsuri de contraatac radicale, prevenind astfel compromiterea întregului sistem. Până în prezent, nu există indicii că atacatorii ar fi reușit să extragă date cu caracter personal din sistemele afectate.
Colaborare cu autoritățile de securitate cibernetică
Imediat după detectarea atacului, Primăria Timișoara a raportat incidentul autorităților competente. Acesta se află acum sub investigația experților din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC). Pe parcursul weekend-ului, specialiștii municipalității au aplicat măsuri de resetare a sistemului, colaborând strâns cu autoritățile responsabile din domeniul securității cibernetice. Scopul acestor măsuri este de a asigura revenirea completă la funcționalitatea normală a sistemelor afectate, astfel încât serviciile publice să poată fi reluate în condiții de siguranță.
Stadiul actual al serviciilor online
În prezent, toate serviciile online ale Primăriei Timișoara funcționează normal. Printre acestea se numără Portalul Unic, eliberarea certificatelor de urbanism, programările online la Evidența Populației, sesizările și bugetarea participativă. În ceea ce privește serviciile interne, măsurile de remediere sunt încă în desfășurare, în colaborare cu DNSC, pentru a asigura o reluare completă și sigură a activităților.
Modificări temporare pentru Direcția Fiscală și Poliția Locală
Din cauza atacului, Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara a suspendat temporar încasarea taxelor și impozitelor locale prin intermediul plăților online sau cu cardul la ghișeu. Momentan, plățile pot fi efectuate doar în numerar, la ghișeele DFMT și la camera 12 a Primăriei, începând cu orele prânzului. De asemenea, la Poliția Locală Timișoara, sesizările online sunt suspendate temporar, acestea fiind preluate telefonic la dispecerat. Primăria Timișoara a anunțat că lucrează intens pentru restabilirea tuturor serviciilor și că vor continua să ofere actualizări cu privire la situația curentă.
Investigațiile continuă
În timp ce investigațiile continuă, reprezentanții Primăriei Timișoara au subliniat că vor comunica public mai multe detalii după finalizarea acestora. Este de așteptat ca experții în securitate cibernetică să furnizeze informații suplimentare despre natura atacului și despre măsurile luate pentru prevenirea unor incidente similare în viitor. De asemenea, PMT reiterează angajamentul său de a proteja datele cetățenilor și de a asigura un mediu digital securizat pentru toți utilizatorii serviciilor sale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.