Publicitate
Extinderea definiției de vehicul
Una dintre cele mai importante modificări ale proiectului de lege este redefinirea noțiunii de "vehicul" și introducerea unei definiții pentru "utilizarea unui vehicul". Astfel, va fi considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h. Această definiție include bicicletele electrice și trotinetele electrice, dar exclude fotoliile rulante destinate persoanelor cu dizabilități fizice.
Obligații și excepții
Viitoarea lege va obliga proprietarii sau deținătorii mandatați ai vehiculelor definite mai sus să încheie o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile legate de utilizarea acestora pe teritoriul României. Norma prevede și excepții pentru vehiculele utilizate exclusiv în evenimente sportive cu motor în zone restricționate, cu condiția ca organizatorul să aibă asigurare sau instrument de garantare alternativ.
Limitele minime de răspundere
Propunerea legislativă stabilește limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA pentru prejudicii materiale și vătămări corporale și decese. Limitele de despăgubire sunt de 6.434.740 lei pentru prejudicii materiale și de 31.926.210 lei pentru vătămări corporale și decese, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate.
Suspendarea efectelor contractului RCA
Măsura introduce posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA în cazul suspendării înmatriculării sau dreptului de circulație a vehiculului. Asiguratul poate solicita suspendarea voluntară a efectelor contractului RCA pe o perioadă de valabilitate de 6 sau 12 luni, cu condiția imobilizării vehiculului într-un spațiu privat. Valabilitatea contractului se prelungește cu perioada suspendării prin emiterea unui act adițional.
Publicarea informațiilor și sancțiuni
Proiectul de lege impune asigurătorilor RCA obligația de a publica informații despre utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare și interzice discriminarea asiguraților în funcție de naționalitate sau istoricul de daune. Sancțiunile pentru încălcarea obligației de asigurare includ amenzi și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu valori de la 1.000 de lei până la 15.000 de lei, în funcție de tipul vehiculului.
Directiva UE și contextul actual
Directiva (UE) 2021/2118 modifică legislația europeană referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto și extinde obligativitatea acestor asigurări la trotinetele și bicicletele electrice. România trebuie să transpună prevederile directivei până la 23 decembrie 2023. În prezent, companiile de asigurare oferă utilizatorilor posibilitatea de a încheia asigurări facultative de răspundere civilă pentru daunele cauzate terților de trotinetele și bicicletele electrice, cu prețuri cuprinse între 30 și 79 de euro anual.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.