La încheierea unei asigurări de răspundere civilă auto (RCA), în funcție de istoricul privind accidentele rutiere apărute din vina lor sau lipsa acesteia, șoferii pot fi penalizați sau dimpotrivă pot beneficia de o reducere a prețului acesteia (sistemul bonus-malus).
Însă există situații în care șoferii nu dețin și nu asigură nicio mașină. În cazul în care trec mai mult de cinci ani fără să asigure o mașină, aceștia vor fi considerați asigurați noi, iar asigurarea va porni de la clasa neutră B0.
Pe de altă parte, șoferii care au avut totuși evenimente rutiere în anul anterior vor fi nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA. În funcție de numărul unor astfel de evenimente, aceștia vor plăti din ce în ce mai mult.
În cazul în care un șofer nu asigură nicio mașină timp de peste un an, bonus malus este cel din
Totuși, ce se întâmplă în cazul celor care-și vând mașina și, o perioadă mai lungă, de pildă, de peste un an, nu mai asigură nicio mașină și vor să încheie o nouă asigurare RCA? În principiu, dacă nu trece prea mult timp, ei își vor putea folosi nivelul de bonus-malus anterior.
Legislația din România nu are prevederi legate de cazul în care o persoană nu mai deține, conduce și asigură RCA un autovehicul. Astfel, aceste pauze nu au un efect real asupra prețului plătit de șoferi la încheierea următoarei polițe RCA.
Totuși, șoferii din țara noastră pot prelua istoricul de bonus-malus doar în cazul în care acesta nu este mai vechi de cinci ani.
“În România, baza de date AIDA (Administrare Istoric Date Asigurări Auto - n. red.) conține algoritmi informatici prin care o persoană își poate prelua clasa bonus-malus dintr-un istoric anterior de până la cinci ani de zile, fără a se ține cont nici măcar de întreruperi mai mari de timp. Totuși, după depășirea acestui termen de cinci ani, persoana în cauză este considerată și asimilată cu un nou asigurat, fără istoric de daunalitate, și pornește de la clasa neutră B0”, explică reprezentanții BAAR.
Sistemul bonus-malus
Sistemul bonus-malus e format din categoria de bază B0, ce este atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare, plus opt clase de bonus și opt clase de malus. La stabilirea reducerilor sau a penalizărilor, asigurătorii RCA vor lua în calcul accidentele pentru care se plătesc daune și pentru care conducătorul este responsabil parțial sau total în ultimul an de dinaintea intrării în vigoare a contractului RCA.
Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 privind asigurările auto din România stabilește că bonusul maxim constă într-o reducere cu 50% a prețului asigurării RCA, în timp de penalizarea maximă înseamnă majorarea prețului cu 80%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.