Asaltul valurilor dezlănțuite: Porturile din Pacific adoptă măsuri de urgență

Simona Haiduc |
Data publicării:
Portul Callao / FOTO: Wikipedia
Portul Callao / FOTO: Wikipedia

Macaralele așază blocuri masive de beton pe digul care protejează de un secol portul chilian San Antonio de forța valurilor. Profitând de o mare calmă, muncitorii se grăbesc să finalizeze lucrările înainte de începutul iernii australe, în luna iunie.

Operațiunile comerciale ale principalului port chilian, precum și ale altor zeci de porturi – inclusiv două dintre cele mai importante din Ecuador și Peru – sunt din ce în ce mai afectate de agitația marină.

Valuri mai puternice, mai frecvente

Odată cu creșterea nivelului mării și încălzirea globală, „se produc valuri mai intense și mai frecvente”, explică climatologul chilian Raul Cordero pentru AFP.

Situri portuare care, acum câteva decenii, nu aveau nevoie de protecție sunt acum obligate să-și întărească structurile, subliniază specialistul.

San Antonio, în special, este situat într-un golf „foarte expus”, precizează Andrés Orrego, directorul portalului specializat Portal Portuario.

Închideri tot mai frecvente ale porturilor

Aflat la 120 de kilometri de capitala Santiago, San Antonio este al treilea cel mai aglomerat port din Pacificul sud-american, gestionând anual 1,7 milioane de unități echivalente unui container de 20 de picioare (EVP – standardul de măsură din industrie).

În 2021, portul a fost închis timp de 74 de zile, de opt ori mai mult decât în urmă cu 13 ani, când au început măsurile de protecție. În 2024, a fost complet inoperabil timp de o lună întreagă.

"Insecuritate" 

În ultimii ani, marea a pătruns „până în zonele operaționale”, creând „insecuritate” pentru lucrători, regretă Jorge Santos, subdirector al operațiunilor portului. Începând din 2020, aproximativ 270 de nave au fost împiedicate să intre sau să iasă din port. Potrivit lui Santos, fiecare zi de imobilizare le costă între 80.000 și 150.000 de dolari.

Portul are un dig de protecție de 1.000 de metri lungime și 10 metri înălțime, format din blocuri de 20 de tone, frecvent lovit de valuri puternice, explică José Aldunate, șeful lucrărilor portuare.Portul a investit 11 milioane de dolari pentru a întări această structură. Lucrările au început în 2024 cu instalarea unor blocuri concave, concepute pentru a respinge valurile.

Jumătate din dig a fost deja consolidată, ceea ce a permis reducerea numărului de zile de închidere a portului, de la 47 în 2023 la 30 anul trecut. Finalizarea lucrărilor este planificată pentru primul semestru al anului 2026.

„Chiar dacă aceste lucrări vor ajuta la atenuarea impactului valurilor, unele vor trece în continuare, dar în limite acceptabile, permițând portului să continue să funcționeze fără dificultăți”, estimează José Aldunate.

"Adaptare"  

În Chile, portul Antofagasta, un punct cheie în exportul de cupru, planifică, de asemenea, întărirea brise-lames-ului său pentru a reduce zilele în care este forțat să închidă.

Mai la nord, portul peruan Callao, principalul port din regiune pe Pacific, deși protejat de un dig de 13 metri și de două insule, este, de asemenea, afectat. La sfârșitul anului 2024, portul a fost închis timp de zece zile din cauza unor valuri care au atins până la patru metri înălțime, un fenomen care a afectat și alte aproximativ o sută de porturi din țară.

Tot în Peru, noul megaport Chancay, operat de China, include deja un brise-lames vast, de aproape trei kilometri lungime.

Porturile din Ecuador sunt, de asemenea, afectate de acest fenomen. Până acum șase ani, portul Manta se închidea doar câteva ore pe an din cauza valurilor. În 2024, acesta a trebuit să fie închis mai multe zile, a declarat Autoritatea portuară pentru AFP.

Manta are nevoie de un plan de „lucrări de protecție a coastei, îmbunătățirea infrastructurii portuare și strategii de adaptare la impactul schimbărilor climatice”, recunoaște operatorul portuar. „Este o problemă la care va trebui să ne adaptăm”, spune climatologul Raul Cordero. „Va trebui să investim mulți bani pentru a ne proteja împotriva valurilor”, preconizează acesta.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9773
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9772
USD
Azi 4.6187
Diferența 0.0014
Zi precendentă 4.6173
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9773 RON
USD flag1 USD = 4.6187 RON
GBP flag1 GBP = 5.9795 RON
CHF flag1 CHF = 5.2332 RON
AUD flag1 AUD = 2.9091 RON
DKK flag1 DKK = 0.6671 RON
CAD flag1 CAD = 3.2252 RON
HUF flag1 HUF = 0.0124 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4398 RON
SEK flag1 SEK = 0.4596 RON
XAU flag1 XAU = 456.5018 RON
Monede Crypto
1 BTC = 381844.19RON
1 ETH = 8575.36RON
1 LTC = 399.75RON
1 XRP = 9.83RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %

Comunicate de presa

Negocieri / FOTO: Freepik

Microsoft România negociază primul Contract Colectiv de Muncă

Protecție, stabilitate și formare profesională...

Gabriel Blăniță, Colliers

Tot mai puțini români își permit o locuință. Chiria, o alternativă

Doar 73% dintre românii din mediul urban...

ANAF / Foto: DCBusiness

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel