Porturile ruseşti de cereale dau pe dinafară după două recolte consistente, ceea ce înseamnă că orice escaladare militară în Marea Neagră riscă să lipsească lumea de cantităţile mari de cereale pe care contează, transmite Bloomberg.
Capacităţile portuare ruseşti sunt supuse la presiuni în condiţiile în care cel mai mare producător mondial de grâu se chinuie să îşi vândă stocurile, care rămân în continuare la un nivel ridicat în pofida unor exporturi masive. Potrivit firmei de consultanţă SovEcon, în luna iulie Rusia a livrat 4,4 milioane de tone de grâu, o cantitate record pentru această lună şi o cantitate de aproape 60% peste medie.
Analiştii de la SovEcon susţin că unele terminale ruseşti de la Marea Azov au încetat să mai accepte cereale din lipsă de spaţii de stocare. Asta reprezintă o problemă pentru fermieri dacă situaţia din Marea Neagră, dintre Ucraina şi Rusia, se va înrăutăţi şi va încetini exporturile Rusiei, pentru că fermierii ruşi nu vor mai avea unde să îşi vândă recoltele care sunt cruciale pentru aprovizionarea mondială cu alimente.
Rusia, care luna trecută a ieşit dintr-un acord internaţional care permitea Ucrainei să exporte cereale de la porturile sale din Marea Neagră, a început sezonul actual cu cele mai mari stocuri de grâu din ultimele trei decenii, potrivit unor estimări ale Guvernului american. Livrările mari au făcut ca grâul rusesc să fie unul dintre cele mai ieftine din lume.
Porturile Rusiei sunt ticsite cu cereale
În ultimele săptămâni însă vânzările ruseşti de grâu au încetinit din cauza unor blocaje provocate de necesitatea de a gestiona stocuri atât de mari de cereale, potrivit SovEcon. "Există blocaje de trafic feroviar şi întârzieri în jurul porturilor maritime iar asta se rostogoleşte ca un bulgăre de zăpadă. Toate capacităţile sunt utilizate la maxim", spune directorul SovEcon, Andrey Sizov.
Pentru moment, porturile ruseşti mai mici de la Marea Azov sunt mai aglomerate decât Novorossiysk, principalul port rusesc pentru cereale de la Marea Neagră. În mod normal, navele care pleacă din porturile de la Marea Azov îşi descarcă încărcătura în nave mai mari în Strâmtoarea Kerci, care ulterior navighează prin Marea Neagră, însă navigaţia prin Strâmtoarea Kerci a fost restricţionată din motive de securitate după atacarea unui pod strategic care leagă Crimeea de Rusia.
Orice escaladare în Marea Neagră ar putea a avea efecte secundare importante pentru comerţul global cu cereale. Săptămâna trecută, un petrolier rus a fost lovit de drone ucrainene în Strâmtoarea Kerci, oprind pentru scurt timp traficul pe podul strategic care leagă Crimeea de Rusia. Acest atac ar putea să îi facă mai reticenţi pe unii proprietari de nave cu privire la folosirea porturilor ruseşti de la Marea Neagră.
Dacă întârzierile persistă sau se înrăutăţesc asta ar putea crea probleme cu spaţiile de depozitare pentru cultivatorii de cereale din Rusia care ar putea fi obligaţi să depozite cereale la ferme. De exemplu, ar putea să nu mai dispună de spaţiile necesare pentru a păstra, separat, diferite soiuri de grâu, potrivit lui Dmitry Rylko, director la firma rusească de consultanţă IKAR. "Situaţia spaţiilor de depozitare este una tensionată. În pofida unor exporturi ridicate există în continuare cantităţi mari de cereale iar zona de sud se aşteaptă la o nouă recoltă", a spus Dmitry Rylko.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.