Conform expunerii de motive a noii propuneri legislative, se vor stabili anumite prevederi referitoare Ia certificarea istoricului vehiculelor rutiere utilizate în vederea înmatriculării acestora în România.
Propunerea vizează, în special, stoparea practicii de a comercializa autoturisme care au kilometrajul dat înapoi.
Astfel, Registrul Auto Român (RAR) va infiinţa şi va gestiona registrul electronic privind evidenţa citirilor odometrelor autovehiculelor din România. Acest registru este constituit din informaţiile culese de RAR cu ocazia prestaţiilor efectuate direct asupra autovehiculelor şi cu ocazia supunerii autovehiculelor inspecţiei tehnice periodice în cadrul staţiilor autorizate de ITP.
De asemenea, registrul va conţine informaţiile transmise RAR-ului de către operatorii economici autorizaţi care desfăşoară activităţi de reparaţii, întreţinere şi reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere precum şi activităţi de modificări constructive şi reconstrucţia vehiculelor rutiere.
Propunerea de act normativ prevede că orice înlocuire a odometrului unui vehicul cu un altul cu un kilometraj mai mic să fie considerată un act de fraudă în cazul în care aceasta nu este înregistrată şi transmisă corespunzător către RAR.
Vor fl astfel evitate vânzările de automobile care au dispozitive de măsurare a distanţei parcurse modificate. Prin intermediul unei aplicaţii informatice specifice furnizate de către RAR, operatorii economici autorizaţi care desfăşoară activităţi de reparaţii, întreţinere şi reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere precum şi activităţi de modificări constructive şi reconstrucţia vehiculelor rutiere sunt obligaţi să citească şi transmită către RAR informaţii legate de numărul de identificare/seria de şasiu şi valoarea indicaţiei odometrului din dotare pentru autovehiculul supus prestaţiei în cauza, indiferent de tipul acesteia.
Astfel, propunerea legislativă vizează eliberarea, la cerere, deţinătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 5 locuri pe scaune un certificat denumit „RAR Auto-Pass" care conţine informaţii cu privire la istoricul citirii odometrului existent în registrul electronic, implicarea autovehiculului într-un eveniment care a produs avarii grave la mecanismul de direcţie, instalaţia de frânare sau la structura de rezistenţă a caroseriei ori a şasiului precum şi Ia neprezentarea vehiculului în cadrul unei campanii de rechemare a vehiculelor care au fost deja înmatriculate, înregistrate sau puse în comercializare.
Așadar, la vânzarea unui vehicul deja înmatriculat în România, vânzătorul furnizează cumpărătorului un certificat „RAR Auto-Pass" valabil, pentru vehiculul supus vânzării, care se constituie în anexă la formularul tipizat "Contractul de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport" model 2016 ITL 054 prevăzut in Anexa nr.2 Ia Ordinul 1069/2016.
Domeniul de aplicare al certificatului „RAR Auto-Pass" poate fi extins şi la alte categorii de vehicule prin ordin al ministru.
Documentul mai specifică și faptul că punerea în circulaţie a autovehiculelor cu odometrul defect constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la o Iună Ia un an sau cu amendă, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.