"În vederea transpunerii în legislaţia naţională a Directivei (UE) 2018/843 a Parlamentului European şi a Consiliului, de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, la data de 15 iulie 2020, în Monitorul Oficial nr. 620, Partea I, a fost publicată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2020 din 1 iulie 2020 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Prin acest act normativ, de asemenea, au fost aduse o serie de modificări legislative astfel: a fost completat art. 218 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului; a fost introdus art. 61^1 în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, a fost completat art.12 alin (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare", se spune în anunţ.
Conform ANAF, noul articol introdus în Codul de procedură fiscală (art. 61A1) vizează extinderea sferei de aplicare a acestuia, astfel încât, pe lângă instituţiile de credit, sunt obligate să transmită o serie de date şi informaţii şi instituţiile emitente de monedă electronică şi instituţiile de plată. Această modificare este justificată de necesitatea adoptării unor măsuri legislative pentru a combate riscurile legate de anonimatul tranzacţiilor cu monede electronice, prin includerea furnizorilor implicaţi în servicii de schimb între monedele electronice şi monedele fiduciare în categoria entităţilor raportoare, instituind obligaţii în sarcina acestora care să conducă la identificarea activităţilor suspecte.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2020 se reglementează înfiinţarea Registrului central electronic pentru conturi bancare şi conturi de plăţi identificate prin IBAN, care permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care deţin sau controlează conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului, precum şi casete de valori deţinute de o instituţie de credit pe teritoriul României.
Accesul la Registrul central electronic este asigurat în mod direct şi fără întârziere, atât pentru Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, cât şi pentru autorităţile competente naţionale în îndeplinirea obligaţiilor care le revin. Scopul creării acestui Registru contribuie la combaterea utilizării abuzive a entităţilor corporative şi a altor entităţi juridice şi a construcţiilor juridice în scopul spălării banilor sau al finanţării terorismului prin acordarea de sprijin la investigaţii.
De asemenea, ANAF menţionează că Registrul central electronic pentru conturi bancare şi conturi de plăţi identificate prin IBAN prezintă avantajul de a pune la dispoziţie în timp util şi eficient a informaţiilor pentru instituţiile financiare, precum şi pentru autorităţi din ţări terţe, implicate în combaterea infracţiunilor de spălare de bani sau finanţarea terorismului.
Astfel, la data de 2 noiembrie 2020 în Monitorul Oficial nr. 1015/2020, după consultarea publică cu mediul de afaceri, a fost publicat Ordinul Preşedintelui ANAF nr. 3746/2020 privind organizarea şi funcţionarea Registrului central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN şi pentru aprobarea procedurii privind obligaţia instituţiilor de credit, instituţiilor de plată şi instituţiilor emitente de monedă electronică de a furniza informaţii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Citește și ANAF va avea acces la toate conturile bancare din România. Și nu numai!
Registrul central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare va conţine următoarele informaţii: datele de identificare ale contului şi ale clientului titular; datele de identificare ale persoanelor care deţin drept de semnătură pentru conturile deschise sau pretind că acţionează în numele clientului; datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client; datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.
Elementele de noutate introduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2020 sunt: instituţiile raportoare sunt obligate să comunice inclusiv datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client; instituirea obligaţiei de raportare şi pentru instituţiile emitente de monedă electronică şi instituţiile de plată.
ANAF precizează că avea acces la conturile bancare şi anterior transpunerii Directivei europene mai sus menţionate, aşa cum prevedea Legea nr. 207/2015, privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală menţionează că datele recepţionate de la entităţile raportoare, în conformitate cu prevederile art. 61 din Codul de procedură fiscală, sunt utilizate de autorităţile naţionale pentru îndeplinirea obligaţiilor care le revin în temeiul Legii nr. 129/2019, respectiv în domeniul combaterii spălării banilor sau al finanţării terorismului. Ca urmare a consultărilor cu mediul de afaceri, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a amânat operaţionalizarea Registrului central electronic pentru conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN pentru data de 11 ianuarie 2021.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.