Bosch, furnizorul de tehnologie și servicii, a generat în 2024 venituri din vânzări de 90,5 miliarde de euro, potrivit cifrelor preliminare1. În termeni nominali, această situație reprezintă o scădere anuală de 1 procent și aproximativ egalitate cu anul precedent după ajustarea cu efectele cursului de schimb. Marja operațională EBIT a fost de 3.5 procente. „În pofida eforturilor noastre, nici compania Bosch nu a fost complet imună față de evoluțiile economice, dar am avut o participare respectabilă în comparație cu colegii noștri din industrie”, a declarat dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, cu privire la cifrele de afaceri preliminare publicate ale companiei. „Tehnologiile noastre pentru mobilitatea și casele viitorului rămân domenii cheie de dezvoltare pentru noi.” El a subliniat eforturile de a consolida competitivitatea și dezvoltarea în anul financiar 2024 prin decizii strategice de portofoliu care au implicat atât achiziții, cât și cesionări și a adăugat: „Compania a trebuit să facă și anumite ajustări structurale”.
Pe lângă slaba creștere economică la nivel global, dezvoltarea activității Grupului Bosch a fost afectată negativ de faptul că piețele în creștere, cum ar fi electromobilitatea, s-au dezvoltat mult mai lent decât se preconiza. Scăderea volumului vânzărilor în aceste domenii și capacitatea aferentă sub-utilizată, precum și cheltuielile inițiale ridicate în continuare pentru tehnologiile viitoare și provizioanele pentru ajustările strategice necesare, au avut un impact negativ asupra rezultatelor. Dar, în ciuda tuturor provocărilor, Bosch continuă să-și urmărească în mod constant obiectivele de afaceri ambițioase: până în 2030, compania își propune să fie printre furnizorii de top în domeniile sale de activitate de pe piețele cheie. În puls, compania intenționează să obțină o creștere medie anuală între 6 și 8 procente, cu o marjă de cel puțin 7 procente.
Strategia de dezvoltare: dezvoltarea portofoliului pentru a îmbunătăți oportunitățile de afaceri
În ultimul an financiar, Bosch și-a implementat în mod sistematic Strategia 2030 și a atins repere importante. Unul dintre acestea este achiziția planificată a afacerii din domeniul HVAC, Johnson Controls - Hitachi, în valoare de aproximativ 8 miliarde de dolari SUA. Prin achiziționarea acestei afaceri, Bosch intenționează să-și extindă prezența pe piețele în creștere precum SUA și Asia. „În ciuda turbulențelor actuale, ne urmăm în mod constant strategia de dezvoltare și vom continua să promovăm cu hotărâre tehnologii de importanță vitală pentru lumea de mâine”, a declarat Hartung. Odată cu vânzarea unor părți mari din divizia de produse Building Technologies pentru securitate și tehnologie de comunicații, Bosch se va concentra în viitor pe activitatea de integrare a sistemelor și va continua dezvoltarea. Prin aceste mișcări, compania își propune să asigure un echilibru mai bun între diviziile sale, să își sporească robustețea și să își facă portofoliul viabil pentru viitor.
Tehnologiile viitorului: inovațiile creează „tehnică pentru o viață”
Pentru a-și atinge obiectivele de dezvoltare, Bosch stimulează inovația în domenii de importanță mare pentru viitor. „Electromobilitatea, hidrogenul și tehnologiile sustenabile rămân o afacere în creștere și centrul inovațiilor noastre”, a declarat Hartung, referindu-se la provocarea continuă a schimbărilor climatice. Acesta a dat ca exemplu o pompă criogenică pe care Bosch o testează în prezent în SUA, care comprimă până la 600 de kilograme de hidrogen lichid pe oră. În doar 10 minute, o astfel de pompă va asigura alimentarea camioanelor cu o cantitate de hidrogen suficientă pentru a parcurge următorii 1.000 de kilometri. Bosch este, de asemenea, lider în domeniul electrocasnicelor. Peste doar câteva săptămâni, va lansa o combinație de frigider-congelator XXL încorporate, eficientă din punct de vedere energetic. Respectând noul standard Matter, aceasta va fi primul aparat electrocasnic din lume cu conectivitate independentă de producător. Aproximativ 5.000 de experți Bosch lucrează pentru a face inteligența artificială adecvată pentru utilizarea în viața de zi cu zi, cum ar fi un nou serviciu asistat de IA de apel de urgență care să permită utilizatorilor de lifturi să solicite ajutor în limba lor maternă, dar care să nu necesite modernizarea lifturilor.
Soluții digitale: inteligența artificială întărește activitatea de bază
Software-urile inteligente și serviciile digitale au devenit acum un pilon important pentru activitatea de bază a companiei Bosch. „Folosim din ce în ce mai mult inteligența artificială în procesele noastre, îmbunătățind calitatea și productivitatea atât în fabricile, cât și în birourile noastre”, a spus Hartung. „IA a devenit, de asemenea, o parte integrantă a produselor și soluțiilor noastre.” Bosch preconizează că va genera vânzări de peste 6 miliarde de euro în domeniul software-urilor și serviciilor până la începutul deceniului următor, două treimi din această cifră fiind generate în sectorul Mobilitate. „În cadrul Bosch, inteligența artificială joacă un rol important de ani de zile pentru conducerea asistată și automatizată”, a declarat Hartung. „Dar noi promovăm mobilitatea definită de software nu doar în materie de IA, iar acest lucru face din Bosch un partener ideal pentru principalii jucători din lume din domeniul tehnologiei.” Un exemplu este soluția de sistem Vehicle Motion Management. Printre altele, aceasta permite sistemele de frânare brake-by-wire, în care în care o pedală de frână electronică funcționează fără o conexiune mecanică.
Politica economică: competitivitate pentru o Europă puternică
Bosch caută noi cadre de politică în Germania și UE pentru a stimula dezvoltarea. Potrivit lui Hartung, este nevoie de acțiuni pentru a consolida competitivitatea și atractivitatea acestora, în calitate de locuri de desfășurare a afacerilor. „Pentru o Uniune Europeană puternică sunt necesare mai puține reglementări și mai multe investiții, precum și mai puține bariere și mai multă liberalizare a pieței”, a spus acesta. Având în vedere prețurile pentru energie, birocrația și lipsa investițiilor în infrastructură în Germania, piața de origine a companiei, Hartung speră ca, după viitoarele alegeri din țară, să aibă loc o trecere rapidă de la discuții la acțiune. „Orice element care facilitează afacerile constituie un pas în direcția corectă”, a spus el. „Atunci Germania și Europa pot fi și în viitor printre liderii economici și tehnologici ai lumii.” Ca și până acum, Bosch intenționează să-și aducă contribuția în acest sens: în următorul an, aproximativ 40 de procente din investițiile globale ale companiei vor continua să fie direcționate către locațiile sale din Germania.
Evoluția afacerii în anul 2024: evoluțiile pieței afectează cifra de vânzări a sectoarelor de activitate
Cifrele de vânzări pentru sectoarele de afaceri ale Bosch reflectă în mod clar tendința generală a pieței. „În ansamblu, 2024 a constituit o excepție, toate piețele noastre de interes având performanțe slabe în același timp”, a declarat dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH. Cu venituri din vânzări de 55,9 miliarde de euro, sectorul Mobilitate aproape a atins nivelul din anul precedent. În ciuda pieței în scădere, veniturile din vânzări au rămas practic neschimbate după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. În sectorul de activitate Tehnologie industrială, veniturile din vânzări au ajuns la 6,5 miliarde de euro, ceea ce reprezintă în termeni nominali cu 13 procente mai puțin decât în anul precedent, sau minus 12 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Sectorul slab al ingineriei mecanice a afectat în mod deosebit piețele principale din Europa, China și SUA. În sectorul Bunuri de larg consum, veniturile din vânzări au crescut cu 2 procente în termeni nominali, înregistrând 20,3 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb, acestea au fost de fapt mai mari cu 3 procente față de anul precedent. Acest lucru înseamnă că Bosch crește din nou în domeniul bunurilor de larg consum, pentru prima dată de la scăderea cererii de la finalul pandemiei de coronavirus. Veniturile din vânzări în sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie s-au ridicat la 7,5 miliarde de euro. Acest lucru corespunde unei scăderi a veniturilor din vânzări de 3 procente, atât în termeni nominali, cât și după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Aceasta s-a datorat în principal perspectivelor sumbre de pe piața europeană a sistemelor de încălzire.
Evoluția afacerii în anul 2024: evoluții necorespunzătoare ale vânzărilor în regiuni
Pe lângă evoluțiile pieței, situația economică a afectat în diferite grade evoluțiile vânzărilor din diversele regiuni. „Activitatea noastră europeană a fost afectată în mod deosebit de situația economică”, a explicat Forschner. La un volum de 44,5 miliarde de euro, veniturile din vânzări în Europa au fost cu aproximativ 5 procente mai scăzute față de anul precedent în termeni nominali și după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Având în vedere evoluțiile din America de Nord și China, creșterea veniturilor din vânzări în America și regiunea Asia-Pacific a fost, de asemenea, necorespunzătoare. În America de Nord, veniturile din vânzări au crescut cu 5 procente, la un volum de 16 miliarde de euro. În Asia-Pacific, veniturile din vânzări au crescut la 28,1 miliarde de euro. Creșterea nominală a fost de 1 procent sau 3 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb.
Evoluția personalului în anul 2024: se conturează o reducere a numărului de angajați
Începând cu 31 decembrie 2024, Grupul Bosch a angajat la nivel mondial aproximativ 417.900 de persoane, ceea ce reprezintă cu aproximativ 3 procente mai puțin față de anul precedent (-11.500). În Germania, de asemenea, numărul de angajați a scăzut cu 3 procente (-4.400), la puțin peste 129.800.
Perspective pentru anul 2025: economie slabă, care va pune o presiune mai mare asupra costurilor
Grupul Bosch preconizează că se va confrunta cu un mediu extrem de provocator și anul acesta. „La nivel mondial, anticipăm că va exista doar o creștere moderată”, a declarat Forschner. „Nu ne așteptăm ca economia globală să-și revină înainte de 2026.” În situația de față, Bosch presupune că economia va crește în 2025 cu doar 2½ procente. Pentru a-și implementa strategia de dezvoltare, compania rămâne concentrată pe obiectivele sale financiare. „Chiar și în fața unor condiții adverse în mod constant, dorim să ne îmbunătățim în continuare vânzările și să obținem rezultate mai bune în anul financiar 2025”, a declarat Forschner. În opinia sa, doar creșterea profitabilă va permite companiei să-și continue dezvoltarea puternică și semnificativă. În consecință, Bosch își propune să-și atingă până în 2026 marja țintă de 7 procente. Obiectivul este de a spori în continuare competitivitatea la toate nivelurile, de la produse atrăgătoare și costuri acceptabile până la structuri adecvate pentru un portofoliu de perspectivă. „Economiile sensibile și investițiile concentrate ne asigură spațiul de manevră necesar”, a spus Forschner, dar a avertizat că acest lucru nu va fi ușor. Un astfel de plan va necesita un efort mare și nu va exclude decizii dureroase.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.