În expunerea de motive sunt invocate o serie de reglementări și regulamente ale UE cât și o serie de măsuri ep care BNR le-a luat în acest sens precum înființarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul bancar (CSALB), pentru a facilita negocierea contractelor și a clauzelor contractuale în acest domeniu.
Reacțiile nu au întârziat. Prima a fost a Blocului Național Sindical care atrage atenția opiniei publice și autorităților cu privire la impactul pe care propunerea legislativă B118/2024 îl poate avea asupra protecției consumatorilor de servicii financiar-bancare în România.
Propunerea legislativă vizează transferul atribuțiilor de protecție a consumatorilor de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) la Banca Națională a României (BNR). În opinia BNS, această modificare legislativă ar putea conduce la o scădere a protecției consumatorilor români.
Unul dintre aspectele-cheie ridicate de BNS este calitatea de avizator al operatorilor din piața bancară, care se află în prezent în competența BNR. Există temeri legate de modul în care BNR va analiza și soluționa petițiile consumatorilor de servicii financiar-bancare, având în vedere această nouă responsabilitate.
De asemenea, BNS aduce în atenție rolul vital pe care ANPC l-a jucat în supravegherea pieței financiar-bancare și nebancare, obținând procese câștigate în instanță și restituind consumatorilor sume semnificative de bani, în urma abuzurilor băncilor. Aproximativ 80% dintre hotărârile pronunțate în litigiile cu operatorii financiari au fost favorabile ANPC, iar sumele restituite au fost în milioane de euro.
"Blocul Național Sindical consideră că protejarea consumatorilor este esențială pentru asigurarea bunăstării și siguranței cetățenilor", a declarat un reprezentant al organizației. "O politică eficientă în domeniul protecției consumatorilor este crucială pentru o piață europeană funcțională și echitabilă."
În fața acestor preocupări, BNS solicită ferm respingerea totală a propunerii legislative B118/2024, menținând astfel un echilibru în relația dintre bănci și consumatori. De asemenea, se subliniază necesitatea analizării atente a riscurilor și consecințelor posibile ale acestei modificări legislative, acordând o atenție specială protejării și intereselor consumatorilor persoane fizice.
BNS solicită autorităților competente și actorilor implicați în procesul legislativ să ia în considerare aceste preocupări și să asigure că protecția și interesele consumatorilor rămân prioritare în orice decizie luată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.