Inspectorii spun că au găsit nereguli în legate de creditele în lei sau valută cu termen de rambursare de peste 10 ani. Concret, pe graficul de rambursare rata era compusă în primii ani în felul următor: 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă, spune ANPC. Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă amenzi, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au propus emiterea unor noi grafice de rambursare atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare. Între unităţile bancare sancţionate se află şi cele ale statului Eximbank şi CEC Bank. Cele opt bănci care au fost amendate cu 400.000 lei se adaugă altor 11 care au primit amenzi pentru acelaşi motiv. În plus, ANPC a sesizat şi Consiliul Concurenţei cu privire la ceea ce a numit 'atitudinea cartelară' a unor bănci.
Horia Constantinescu, preşedintele ANPC a declarat pentru RRA că: ”Ne dăm seama că toată această situaţie, uşor de prevăzut la momentul acordării creditului de către instituţiile financiar-bancare, ar fi putut proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferindu-i-se o variantă de acordare a împrumutului, nişte condiţii pe care am convingerea că aceştia nu le-au înţeles”.
Asociaţia Română a Băncilor a contrazis ANPC şi a menţionat că acest mod de calcul este prevăzut în legislaţia din România de la începuturile reglementării activităţii de creditare. Asociaţia a mai precizat că ar putea contesta în instanţă sancţiunile.
Te-ar putea interesa și:
Practici înșelătoare: Urmează sancțiuni pentru alte 8 bănci
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a anunţat miercuri că a semnat 11 ordine de încetare a practicilor înşelătoare de către bănci, urmând ca în perioada următoare alte 8 bănci să fie sancţionate.
"Documentele întocmite către Autoritatea noastră sunt supuse contestaţiei, contestării în instanţă şi este singura cale prin care, eventual, acestea pot fi dezbătute, după ce au fost semnate şi transmise în baza documentelor de control întocmite şi la propunerea colegilor noştri. În cursul zilei de ieri am semnat cele 11 ordine de încetare a practicilor comerciale înşelătoare şi am stabilit în ce condiţii şi cu siguranţă vă vor fi transmise sui generis, pentru că nu putem transmite fiecare dintre ordinele emise presei, dar tot ceea ce este cuprinsul acestora, cu siguranţă da. S-a discutat foarte mult despre caracterul ilegal al constatărilor noastre şi de faptul că noi am fi acuzat de ilegalitate modul în care au fost calculate ratele, în sensul algoritmului legal al acestora. Nu este vorba în cuprinsul niciunui act normativ despre aşa ceva", a spus Horia Constantinescu, în cadrul unei dezbateri organizate la sediul instituţiei.
La rândul său, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a declarat că urmează a fi semnate şi restul ordinelor în perioada următoare.
"Am fost întrebaţi de multe ori de ce nu am sancţionat şi celelalte bănci. În acest moment, Direcţia Generală de Control şi Serviciile de Produse şi Servicii Financiare a încheiat restul de opt procese-verbale de constatare a contravenţiei la alţi opt operatori economici financiari bancari şi cu siguranţă în perioada următoare se vor face referate către domnul preşedinte, către comisie şi vor fi înaintate şi către celelalte opt instituţii financiar-bancare din România", a susţinut acesta. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.