Inteligența artificială câștigă teren în tot mai multe ramuri din cadrul diferitelor companii. În ceea ce privește personalul care se ocupă cu recrutarea angajaților, inteligența artificială ar fi un instrument la îndemână, mai ales în cadrul companiilor în care sute de persoane se luptă pentru obținerea unui post, conform unei analize recente a Eset România.
"În era transformării digitale, inteligenţa artificială (AI) a devenit rapid o piatră de temelie a operaţiunilor organizaţionale. Iar recrutarea - un proces pe care toate organizaţiile de orice dimensiune vor trebui să-l întreprindă la un moment dat - nu face excepţie. Cu toate acestea, peisajul de achiziţie de talente este un câmp minat, cu o medie de peste 250 de candidaţi pentru un singur loc de muncă într-o corporaţie, rezultând în recrutori ocupaţi, care petrec destul de puţin timp analizând fiecare CV. (...) aproximativ 85% dintre recrutori cred că AI este o tehnologie utilă care va înlocui unele părţi ale procesului de angajare, iar în multe cazuri a fost deja introdusă. În 2019, o purtătoare de cuvânt de la Unilever a spus că instrumentul lor de recrutare AI a economisit peste 100.000 de ore şi un milion de dolari în costurile globale de recrutare în acel an", notează autoarea articolului, Imogen Byers, expertă Eset.
Potrivit sursei citate, modelele de inteligenţă artificială pot automatiza sarcini repetitive, cum ar fi examinarea CV-urilor şi potrivirea candidaţilor, în loc ca recrutorii "să citească sute de cereri pentru un singur loc de muncă vacant".
Concret, ceea ce ar putea face asistenții virtuali AI, ar fi să treacă într-un mod mult mai rapid prima etapă prin care trec candidații unui post, analizând CV-urile acestora, sau oferind direct răspunsuri diferitelor întrebări ale acestora.
"Instrumentele AI pot folosi analiza predictivă pentru a identifica candidaţii de top pe baza background-ului şi a valorilor de performanţă. Analizând tiparele angajărilor de succes, organizaţiile pot lua decizii mai informate, bazate pe performanţa anterioară de recrutare. Unele platforme AI pretind că atenuează părtinirea inconştientă în recrutare prin anonimizarea informaţiilor despre candidaţi, concentrându-se exclusiv pe calificări şi abilităţi. Prin eliminarea informaţiilor de identificare, cum ar fi numele, sexul sau etnia, aceste instrumente pot promova diversitatea şi incluziunea în angajare", notează specialista.
Pe de altă parte, experţii în securitate cibernetică atrag atenţia asupra confidenţialităţii şi securităţii datelor, dar şi în ceea ce priveşte implicaţiile la nivel intern, ca AI să nu vadă toţi candidaţii potriviţi, iar "acest lucru poate avea consecinţe financiare şi reputaţionale semnificative.
"Luaţi în considerare acest scenariu din viaţa reală în care o companie de meditaţii a fost obligată să plătească o despăgubire de 365.000 USD atunci când AI a descalificat automat solicitanţii pe baza vârstei, ca urmare a datelor de referinţă cu care a fost instruit. În plus, AI poate supraevalua utilizarea cuvintelor cheie şi a valorilor atunci când examinează CV-urile trimise. Spre deosebire de un om, un sistem de inteligenţă artificială s-ar putea să nu înţeleagă abilităţile soft şi alte experienţe sau trăsături de caracter care ar face pe cineva un candidat mai dezirabil pentru rolul respectiv. Pentru utilizarea AI în recrutare, modelele ar trebui să fie alimentate cu cantităţi mari de date personale furnizate de candidaţi şi de organizaţia însăşi. Asigurarea confidenţialităţii şi securităţii acestor date cu suficiente măsuri de securitate cibernetică este esenţială pentru protejarea drepturilor la confidenţialitate ale companiei şi ale persoanelor, precum şi pentru respectarea unor reglementări precum Regulamentul general privind protecţia datelor (GDPR)", se precizează în analiza de specialitate.
Pentru ca tehnologia AI să fie răspândită la scară largă, companiile trebuie să ofere instruire recrutorilor şi managerilor de HR cu privire la utilizarea etică a acestui instrument, inclusiv conştientizarea strategiilor de atenuare a prejudecăţilor şi importanţa confidenţialităţii şi securităţii datelor.
Despre Eset
Eset a fost fondată în anul 1992 în Bratislava (Slovacia) şi se situează în topul companiilor care oferă servicii de detecţie şi analiză a conţinutul malware, fiind prezentă în peste 180 de ţări.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.