Însă unii analiști opinează că această măsură nu va ajuta prea mult iar printre aceștia se numără și economistul Ionuț Dumitru, care a declarat pentru RFI că ”dată fiind dimensiunea ajustării fiscale de care avem nevoie în anii următori cred că trebuie să ne gândim la mai multe (măsuri) sau la un pachet de măsuri, pentru că discutăm în primul rând de o ajustare foarte mare”.
Expertul a mai explicat că: ”Dacă ne uităm la prognoza Comisiei Europene, aceasta estimează un deficit bugetar de 7,5% din PIB. Ca să-l ducem la 3% din PIB în 2024 cum ne-am angajat, trebuie să facem o ajustare de cel puțin 4,5% din, la care se adaugă presiunile suplimentare pe care le-am adăugat în ultimul timp, cu pachetul de ajutor pentru consumatorul casnic și industrial de energie. Cu toate aceste pachete sociale care s-au implementat, discutăm de un ordin de mărime de 5-6% din PIB, probabil, necesar de ajustare. Mă îndoiesc că putem rezolva această ajustare, doar îmbunătățind colectarea”.
Economistul a mai explicat că măsurile ar trebui ca, în primul rând pe partea de colectare, să fie combătută evaziunea fiscală, ”la TVA, spre exemplu, avem o mare problemă”, a afirmat Ionuț Dumitru... și a atras atenția că circa 35% din TVA nu este colectat.
Citește și: Impozitul progresiv! Câştigaţi mai mult, plătiţi mai mult
Ionuț Dumitru a continuat spunând că ”trebuie să ne gândim la modul în care este așezat sistemul de taxe și impozite, care în momentul de față e unul deficitar, în sensul în care sunt foarte multe scutiri, foarte multe regimuri preferențiale, care în primul rând sunt inechitabile pentru contribuabil. Sunt sectoare economice întregi care au scutiri de taxe și impozite sau clase sociale întregi care au regim mult mai favorabil de taxare și mă refer aici la PFA-uri, PFI-uri, drepturi de autor, întreprinderi. Sunt nenumărate astfel de exemple. În al doilea rând, trebuie să închidem aceste portițe de optimizare fiscală și, în al treilea rând, dacă nu sunt suficienți cei doi pași pe care i-am menționat anterior, să ne gândim dacă nivelul taxelor, sau care taxe au un nivel scăzut față de mediile europene sau față mai degrabă de țările din jurul nostru”.
Economistul a mai explicat că: ”Să încasezi sau să ai venituri de 100 și să cheltui peste cu 25 în fiecare lună nu poți să susții așa ceva. De aceea trebuie să ajustăm deficitul, mai ales în condițiile în care ne cresc foarte mult costurile de finanțare, dobânzile au crescut peste tot în lume”.
Întrebat dacă impozitarea progresivă este o soluție, analistul a spus că: ”Indiferent de sistemul de impozitare pe care România l-a avut de-a lungul timpului, nu am colectat mai mult din impozitul pe venit. Și când aveam cote progresive până în 2005, care mergeau până la patruzeci și ceva la sută, dacă nu mă înșel, între 18% și 45%, cât era și cu cota unică de 16% respectiv 10% în momentul de față, nu am încasări mai mult din impozitul pe venit”.
Economistul a atras atenția că : ”[...] a prezenta trecerea potențială la o cotă progresivă ca soluție miraculoasă pentru rezolvarea tuturor problemelor bugetare, mi se pare o mare eroare! Nu poate rezolva problema bugetară! În momentul de față, noi încasăm din taxe și impozitul pe venit un pic peste 2% din PIB. Nu era mai mult nici când aveam cotă progresivă până la 45%. Cât să faci cotele progresive ca să poți să faci o diferență în condițiile în care nouă ne trebuie un 5-6% din PIB-ul!?”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.