În nota de fundamentare a proiectului scrie: "ANAF joacă un rol cheie în asigurarea colectării veniturilor statului, în conformitate cu liniile şi pragurile trasate prin politica fiscală. Dincolo de rolul esenţial pe care instituţia îl joacă în colectarea veniturilor, este aproape imposibil de implementat politici fiscale coerente în absenţa unei administraţii fiscale puternice.
În acest context, justificarea modificărilor propuse prin proiectul de act normativ prezent constă şi în aducerea la îndeplinire a politicilor macroeconomice şi a măsurilor de menţinere a stabilităţii financiare, care să asigure încadrarea în ţintele de deficit stabilite, precum şi accelerarea măsurilor care să vizeze atât majorarea veniturilor bugetare, cât şi reducerea unora dintre cheltuielile bugetare.
Măsurile propuse prin prezentul act normativ urmăresc evitarea riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat, astfel încât rolul ANAF să fiesubsumat în totalitate obiectivelor şi politicilor macroeconomice asumate de Guvern, împrejurări care se circumscriu necesităţii emiterii unei ordonanţe de urgenţă.
Întârzierea punerii în aplicare a propunerilor de reorganizare prezentate în acest proiect de act normativ nu ar permite o utilizare eficientă a resurselor umane şi materiale alocate, cu efecte negative directe asupra colectării veniturilor bugetare aflate în competenţa de administrare a ANAF. Resursele umane din cadrul Agenţiei utilizate la un potenţial maxim şi într-un cadru propice şi, deopotrivă, o structură flexibilă, coerentă şi adecvată obiectivelor asumate sunt două aspecte principale, deosebit de importante pentru a face faţă nevoilor funcţionale în creştere şi pentru a răspunde priorităţilor instituţiei, care asigura eficienţa şi calitatea serviciilor publice oferite contribuabililor şi contribuie la atingerea obiectivelor strategice în domeniul fiscal, inclusiv în ceea ce priveşte priorităţile de digitalizare şi modernizare."
Prin prezentul proiect de ordonanţă de urgenţă se propune:
1.înfiinţarea celui de-al treilea post de vicepreşedinte al ANAF;
2.renunţarea la personalitatea juridică şi preluarea Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili la nivelul aparatului propriu al ANAF;
3.înfiinţarea funcţiilor publice specifice de execuţie de inspector antifraudă, dar şi a funcţiilor publice specifice de conducere de inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector şef direcţie antifraudă, inspector şef serviciu antifraudă;
4.introducerea unor reglementări referitoare la atragerea răspunderii potrivit legii în cazul divulgării secretului fiscal;
5.completarea art. 5 din OG nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu un nou alineat referitor la achiziţionarea de autoturisme de către autorităţile subordonate Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale. Totodată se propune reglementarea ca achiziţia acestor autoturisme să se efectueze prin sistemul centralizat al ONAC.
6.derogare de la OUG nr. 34/2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul că în anul 2024 autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale pot achiziţiona autoturisme autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2014, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi mobilier şi aparatură birotică, aşa cum sunt prevăzute în grupa 3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale", subgrupele 3.1. "Mobilier" şi 3.2. "Aparatură birotică" din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum şi obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou.
7.Completarea Anexei 51 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare prin introducerea funcţiilor publice specifice aferente DGAF din cadrul ANAF (prevăzute la pct. 3), a funcţiei publice specifice de şef unitate fiscală, precum şi a celor cu statut special din cadrul Autorităţii Vamale Române.
8. Alinierea drepturilor salariale ale personalului din cadrul Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor prin raportare la nivelul de salarizare pentru funcţiile din cadrul ANAF, unitate subordonată MF.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.