Daniel Tudor, director general în cadrul ANAF, a afirmat în cadrul unei dezbateri că în anul 2022: ”Contribuabilii onești trebuie să se aștepte la un număr mai mic de controale fiscale clasice. Ați văzut că, încă de anul trecut, am implementat desk audit-ul. Practic, anul acesta ne dorim să creștem ponderea desk audit-urilor în totalul verificărilor efectuate. Mai mult decât atât, ne dorim să diminuăm durata inspecțiilor fiscale și să diminuăm vizitele fizice la contribuabili - interacțiunea să aibă loc în special în mediul virtual și să putem analiza informațiile de care dispunem electronic, astfel încât povara pe contribuabil să fie cât mai mică”.
Desk audit-ul constă în faptul că la finalul verificării inspectorii pot emite o decizie de impunere, sub rezerva verificării ulterioare, iar contribuabilul are posibilitatea de a contesta o astfel de decizie. Însă o astfel de decizie de impunere nu scutește automat contribuabilii de la inspecțiile fiscale generale sau tematice de pildă inspecții fiscale generale, rambursări de TVA etc.
Reprezentantul ANAF a mai explicat că anul acesta controalele vor viza problemele care au fost identificate anterior. Cei vizați de aceste controale vor fi și cei care comercializează produse care în mod obligatoriu trebuie facturate electronic prin sistemul e-Facturare (de ex. comerțul cu legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi etc).
ANAF, vigilent și cu cei care au venituri din NFT-uri
„Din punct de vedere al unor domenii prioritare, analizăm cu foarte mare atenție zonele cu risc fiscal mare (în care controalele fiscale desfășurate anterior au confirmat acele riscuri fiscale). Sunt, pe de o parte, produsele cu risc fiscal ridicat pe care le-ați văzut și în ultimele reglementări legale, dar ne uităm și la influențele fiscale ale muncii la negru și la gri, analizăm influențele optimizărilor fiscale, domeniul prețurilor de transfer, TVA-ul”, a mai spus expertul ANAF.
ANAF dorește ca într-un viitor nu foarte îndepărtat ca inspecțiile fizice să mai aibă loc numai în cazul în care verificările electronice vor arăta necooncordanțe care vor indica un risc de încălcare a legii.
Noul sistem SAF-T (Standard Audit File for Taxation) care este implementat de ANAF a devenit instrumentul de raportare obligatoriu pentru marilor contribuabili de la 1 ianuarie 2022. Utilizarea acestui sistem va deveni treptat obligatoriu pentru toată lumea. În 2023 pentru contribuabilii mijlocii și din 2025 pentru contribuabilii mici.
„Pe termen mediu și lung, așteptarea va fi ca raportarea SAF-T să ușureze procedura de control fiscal, ținând cont de faptul că informații care în mod uzual sunt solicitate la inițierea sau pe parcursul inspecției fiscale vor fi deja disponibile. Și mă refer aici atât la documentele de natură contabilă, cum ar fi registrul jurnal sau balanța de verificare, cât și la clasicele situații privind TVA colectată și TVA dedusă pe tipuri de operațiuni, a căror pregătire este acum în sarcina contribuabililor”, a explicat Georgiana Constantin, Manager de taxe indirecte la EY România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.