Notificarea de conformare pentru sistemul e-TVA este prinsă în Ordinul ANAF 6.234/2024, publicat deja în Monitorul Oficial și intrat în vigoare din 3 septembrie 2024. Sistemul e-TVA, care este funcțional de la 1 august 2024, cu o perioadă de „testare” până la 31 decembrie 2024, generează deconturi precompletate de TVA.
Doar 5%
Prin noua opțiune din platformă, firmele primesc deconturile, un raport justificativ și, dacă este cazul, o notificare de conformare. Contabilii au raportat de nenumărate ori dublarea datelor și excluderea bonurilor de carburanți. De asemenea, au fost sesizate suprapuneri între sumele din casele de marcat și cele din anumite declarații.
Nu constituie creanțe
În privința diferențelor semnificative, ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, declara, la începutul săptămânii, că, dintr-un total de 360.400 deconturi e-TVA analizate, doar 5% au fost identificate astfel de nereguli, adică 18.020. Robert Șova, vicepreședintele Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), susține, pe de altă parte, că s-a creată o situație ”un pic hilară”. Pentru că sumele din respectiva notificare nu constituie creanțe ficale.
De ce mă pui pe mine să-ți explic?
”Și atunci ce mă pui să să justific? Că în primul rând nici nu știu, sincer, dacă e legal, pentru că tu, ca autoritate, trebuie să te ocupi de creanțele fiscale. Da, să stabilești care este creanța fiscală și să te ocupi să încasezi. Păi, dacă tu spui că aia nu constituie creanță fiscală, la ce mă pui pe mine să-ți explic ceva ce tu nu dai valoare?”, afirma zilele trecute reprezentantul CECCAR pentru Hotnews.
Ascultați contabilii!
„Ascultați contabilii!”, a îndemnat autoritățle Nicoleta Banciu, expert contabil. ”Ați dat drumul la cel mai prost decont precompletat. Sincer, noi știam despre ce vorbim. Degeaba nu au ieșit contabilii în stradă. Ați crezut că bifați o cerință, dar nu ați reușit decât să ne dați dreptate. Altceva mă sperie: ce date aveți în sistem și de câte ori le aveți dublate”, atrage atenția Nicoleta Banciu, precizând că, „noi, contabilii lucrăm cu cifre și noi avem cifrele exacte, nu cu vorbe”.
Ce trebuie să facem cu el?
Iar pe paginile de Facebook, contabilii și-au revărsat nemulțumirea izvorâtă inclusiv din faptul că observațiile lor, precizările lor, care sunt, în ultimă instanță, rezultatul experienței lor, nu au fost nici de această dată luate în seamă.
”Un ghiveci fără date din SAFT, adică fără sare și piper. Prea puține informații momentan”, a comentat, spre exemplul unul dintre utilizatorii paginii e-Factura Romania. ”Altfel spus, comparăm portocale cu mere?”, a întrebat alt utilizator. ”Așa se pare!”, i-a răspuns un coleg de breaslă. ”Au pus specificații pentru e-tva. Știe cine ce se face cu "ghiveciul" ăsta, dacă trebuie să facem ceva?”, a întrebat alt utilizator al aceleeași pagini de Facebook.
Tot noi trebuie să le cerem datele
Bun, e-tva, adică broșura, a fost trimisă. Dar, după cum preciza Nicoleta Banciu, nu s-a primit ”ca atașament jurnalele lor. Au dat drumul sa nu zică că nu fac. Să știm cum au calculat tot noi trebuie să le cerem datele”, a adăugat expertul contabil, explicând mai departe că ”factura de stornare a fost trecută cu plus, pentru că așa se întocmește, facturile de la persoanele fizice nu au fost luate în calcul. Am primit inclusiv pe tva la incasare”, a completat Nicoleta Baciu.
Identificarea e-facturilor
Punctând un alt aspect, Dana Barbu, la rândul ei contabil cu experiență, a preciza că, ”dacă vorbim despre codurile de efacturi, aplicațiile le pun pe anumite logici. Este clar că dacă faci și BF, atunci trebuie generat 751, altfel le va dubla. 384 de corectie se pare că îl adună într-o veselie, CreditNote 381 pare să nu îl scadă. Mai au probleme la identificarea e-facturilor”, a enumerat același utilizator.
Doamne, mă doare capul!
Pentru a clarifica totul, alt utilizator scrie: ”ANAF, prin situațiile pe care le cere complică, nu simplifică, apoi voi antreprenorii nu mai sunteți stăpânii firmelor, atâta timp cât ANAF-ul vă spune cât și cum să cheltuiți, el ar trebui să vadă cât ai vândut și să perceapă taxe, nu să se uite în balanțale voastre, în contracte”.
Venind, oarecum, să confirme punctul de vedere exprimat mai sus, un utilizator s-a luat, practic, cu mâinile de cap: ”Doamne ma doare capul de unde au luat datele??? Ce sistem de selecție au??? Sincer, nu m-am așteptat la o asemenea tâmpenie. Când vrei să faci ceva util documentează-te, mai întâi, de unde aduni datele și pe urma lansează programul. Sau implementează un an de zile un program pilot cu o echipa de IT și vezi problemele în sistem”, a propus același utilzator.
Este de plâns!
”Am deschis și eu acest “experiment”….au cifre fantasmagorice….de unde au toate tâmpeniile astea? Vrem eficienta sau haos?”, a întrebat, mai degrabă, retoric, alt utilizator. ”Curaj! Oricum nimic nu corespunde cu ce avem noi!”, l-a încurajat un coleg.
”Este de plăns să stăm să facem note justificative, pentru că ei nu stiu cum să facă decontul precompletat. Unele greșeli sunt de programare: ceva de genul au scris că nu se cumulează, dar le-au cumulat, iar pe unele le găsești doar dacă ai cinci rânduri de jurnale, altfel stai ca un prost în fața actelro și te enervezi”, a tras, un fel de concluzie, Nicoleta Banciu.
Ori așa, ori așa
”Din nefericire, din 2019, din nefericire, din 2019, unde există în incintă casă de marcat, nu pot exista și chitanțe la persoane juridice. Tocmai ca să poată controla mai ușor soldul casei; multe softuri au problema cu 751 si 380; Saga e ok, Smartbill a corectat dar încă avea problema cu B10 si B42 (dacă țin minte bine codurile pentru numerar și card), dar asta e. Poate pana in 01.01.2025 ori renunță ANAF la inepții, ori se anulează e-tva și rămâne SAFT și poate mai respirăm”, a spus punctul pe ”i”, alt utilizator.
Cu siguranță reacțiile vor continua să vină din partea contabililor care, din nou, sunt puși într-o situație de ”testare”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.