Amnistia fiscală. Modificări care creează confuzie

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Salariile se vor mări la ANAF și în Ministerul Finanțelor
Salariile se vor mări la ANAF și în Ministerul Finanțelor

Guvernul României a adus schimbări importante în privința regulilor de amnistie fiscală, la mai puțin de o lună de la adoptarea OUG nr. 107/2024, prin care se permite anularea obligațiilor accesorii (dobânzi și penalități) pentru contribuabilii care au datorii bugetare principale restante la 31 august 2024.

Noile modificări sunt reglementate prin OUG nr. 112/2024, în vigoare din 25 septembrie 2024, și aduc clarificări pentru anumite categorii de contribuabili, dar creează și confuzie pentru alte grupuri.

Facilități pentru contribuabilii aflați în insolvență

Una dintre modificările aduse vizează contribuabilii aflați în insolvență. În conformitate cu Legea nr. 85/2014 privind procedurile de insolvență, acești debitori, prin intermediul administratorilor speciali și judiciari, trebuie să obțină acordul creditorilor înainte de a accesa facilitățile fiscale oferite prin amnistie. Aceasta este o clarificare necesară pentru a evita situațiile în care statul, în calitate de creditor, ar primi plata datoriilor fiscale înaintea altor creditori cu rang prioritar, lucru care ar încălca prevederile insolvenței. Deși OUG nr. 107/2024 este considerată o lege specială față de Legea insolvenței, modificarea subliniază că aplicarea amnistiei trebuie să țină cont de voința creditorilor.

Amnistie limitată pentru persoane fizice

Una dintre schimbările notabile aduse de OUG nr. 112/2024 afectează contribuabilii persoane fizice. Noul act normativ introduce un caz specific de anulare a accesoriilor doar pentru veniturile din anii 2019 și 2020, stabilite prin decizii de impunere emise din oficiu. Contribuabilii vizați vor beneficia de amnistie doar dacă deciziile sunt emise din oficiu, vizează acești doi ani și dacă cererea de anulare a accesoriilor este depusă în termen de 90 de zile de la primirea deciziei de impunere. Totodată, debitorul trebuie să achite datoria principală în termenul legal.

Această modificare ridică întrebări cu privire la motivele pentru care doar veniturile din anii 2019 și 2020 sunt incluse în această amnistie. Pare că legiuitorul țintește anumite decizii de impunere care urmează să fie comunicate sau care au fost deja emise în perioada recentă, și pentru care termenul de 90 de zile pentru depunerea cererii de anulare nu a expirat. Rămâne neclar dacă debitorii cu decizii de impunere din oficiu pentru alți ani, sau cei care au primit deja decizii de impunere pentru anii 2019 și 2020, dar nu mai sunt în termenul de 90 de zile, vor putea beneficia de aceste facilități.

Această incertitudine poate crea o situație de discriminare pentru debitorii care au restanțe din afara acestor ani și care, potrivit OUG nr. 107/2024, ar trebui să poată beneficia de amnistie, cu condiția să îndeplinească celelalte cerințe generale.

Neclarități privind eșalonarea plăților

O altă modificare importantă adusă prin OUG nr. 112/2024 vizează eșalonarea datoriilor. Contribuabilii care au optat pentru eșalonarea la plată a creanțelor fiscale și accesoriilor vor putea amâna plata acestora din urmă până la 25 noiembrie 2024, prin simpla depunere a notificării de intenție de a beneficia de amnistie. Această prevedere elimină obligația de a plăti integral datoria principală și accesoriile, urmată de restituirea acestora din urmă.

Cu toate acestea, modificarea ridică două întrebări esențiale. Prima întrebare este dacă un contribuabil poate beneficia de anularea accesoriilor fără a depune notificarea de intenție, dacă a achitat atât principalul, cât și accesoriile, și a depus direct cererea de amnistie. În forma sa inițială, OUG nr. 107/2024 permitea acest lucru, dar noua ordonanță a eliminat această posibilitate, creând incertitudine în rândul contribuabililor. Din punct de vedere al echității, contribuabilii ar trebui să poată beneficia de amnistie și în această situație, însă pentru a evita riscurile, este recomandată depunerea notificării.

A doua întrebare privește accesoriile scadente după 6 septembrie 2024, care au fost deja achitate. Contribuabilii care au plătit aceste accesorii înainte de depunerea notificării privind amnistia nu mai pot solicita amânarea la plată, iar OUG nr. 112/2024 nu mai prevede clar restituirea acestora. Răspunsul ar trebui să fie că aceste sume se restituie pe baza prevederilor generale din Codul de procedură fiscală, dar textul ordonanței nu oferă clarificări în acest sens.

Modificarea eșalonărilor existente

În cazul în care un contribuabil nu respectă condițiile amnistiei, OUG nr. 112/2024 oferă posibilitatea de a modifica eșalonarea la plată într-un termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei privind pierderea valabilității acesteia. Contribuabilul poate solicita continuarea eșalonării, dar va trebui să respecte aceeași perioadă de eșalonare aprobată inițial, ceea ce poate crea probleme de flux de numerar, deoarece sumele datorate ar trebui achitate într-un interval mai scurt.

Această prevedere este benefică în esență, dar poate ridica probleme practice pentru debitori, în special pentru cei cu dificultăți financiare.

Confuzia persistă

Deși OUG nr. 112/2024 aduce clarificări importante în aplicarea amnistiei fiscale, noul act normativ lasă loc și unor interpretări neclare și ridică noi întrebări în rândul contribuabililor. În timp ce unii contribuabili beneficiază de facilități suplimentare, alții se confruntă cu confuzii legate de aplicarea noilor prevederi. Rămâne de văzut cum vor interpreta autoritățile fiscale aceste modificări și ce impact vor avea asupra contribuabililor afectați.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.976
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.4612
Diferența -0.0017
Zi precendentă 4.4629
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 27-09-2024
EUR flag1 EUR = 4.9760 RON
USD flag1 USD = 4.4612 RON
GBP flag1 GBP = 5.9711 RON
CHF flag1 CHF = 5.2832 RON
AUD flag1 AUD = 3.0729 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3096 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0311 RON
NOK flag1 NOK = 0.4228 RON
SEK flag1 SEK = 0.4406 RON
XAU flag1 XAU = 382.0804 RON
Monede Crypto
1 BTC = 292993.01RON
1 ETH = 11837.66RON
1 LTC = 312.91RON
1 XRP = 2.63RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.86% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.60%
12 luni: 5.65%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17715.350.75%
BET-BK3312.680.56%
BET-EF948.230.77%
BET-FI61459.561.35%
BET-NG1239.350.43%
BET-TR39047.890.75%
BET-TRN37955.940.75%
BET-XT1523.300.76%
BET-XT-TR3300.680.76%
BET-XT-TRN3215.190.76%
BETAeRO970.710.05%
BETPlus2621.190.71%
RTL39325.580.85%

Opinii

Date oficiale / FOTO: Frames

De ce vrea statul să ajute cu 234,5 milioane lei o firmă cu un singur angajat

Statul român a lansat, în această vară, o...

Profesorul Mircea Coșea

Mircea Coșea, sceptic în privința planului industrial al Guvernului

Profesorul de economie Mircea Coșea s-a arătat...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt1
NoMy - smt4.5.3
pixel