De la iPhone și Honda, la Huawei și Li Auto
Cazul lui Cao Lili, o mamă din provincia Sichuan, ilustrează perfect această schimbare. Cândva adepta produselor occidentale, Cao a ales să-și schimbe Honda cu o mașină electrică marca Li Auto și să renunțe la iPhone în favoarea unui telefon Huawei, scrie WSJ. A văzut de două ori în cinema filmul animat chinezesc „Ne Zha 2”, care a doborât recorduri de încasări cu peste 2,1 miliarde de yuani (aprox. 290 milioane de dolari).
„Nu mai este nevoie să rămânem la brandurile străine”, spune Cao, alăturându-se unui val de consumatori care preferă produsele autohtone precum Huawei, Luckin Coffee, Anta sau lanțul de fast-food Mixue.
Efectele escaladării războiului comercial
Tensiunile dintre Washington și Beijing – reaprinse de noile tarife anunțate de Donald Trump – alimentează acest val de „patriotism economic”. Într-un gest simbolic, lanțul chinez de supermarketuri Yonghui Superstores a lansat un apel public pentru înlocuirea produselor americane cu cele fabricate în China: „Să adunăm lumina produselor Made in China într-o galaxie care să lumineze piața internă”, se arată într-un comunicat.
Beijingul a răspuns și prin măsuri directe: importurile de filme americane vor fi restricționate, o decizie care vine în pragul sezonului estival, esențial pentru box office-ul de la Hollywood.
Brandurile americane se clatină
Scăderile sunt vizibile și în cifre. În martie, vânzările Nike în China au scăzut cu 17% față de anul trecut, în timp ce Tesla a înregistrat un declin de 12% la nivel local. Starbucks, Apple, BMW, Porsche și L’Oréal au avertizat investitorii că piața chineză nu mai livrează creșterile spectaculoase din anii anteriori.
Filmul „Ne Zha 2”, un succes răsunător, a fost susținut inclusiv prin campanii guvernamentale de vizionare colectivă, în care angajații de stat au fost încurajați să meargă la cinema și chiar să intoneze imnul național înainte de proiecție.
Pierderea unui simbol de soft power
Filmele americane reprezintă una dintre cele mai influente „exporturi de soft power” în China. În 2019, „Avengers: Endgame” a devenit cel mai de succes film american din istoria box office-ului chinez, cu încasări de peste 600 de milioane de dolari.
Dar aceste încasări au venit cu un preț politic: studiourile au fost nevoite să accepte cenzura impusă de autorități, iar distribuția filmelor a devenit o armă diplomatică. În timpul pandemiei, China a oprit complet intrarea filmelor americane timp de luni întregi, oferind teren fertil producțiilor locale.
Viitor incert pentru Hollywood în China
Deși oficialii chinezi au transmis pe canale neoficiale că restricțiile nu vor afecta cele mai așteptate lansări americane, industria filmului rămâne sub presiune. Filmul cu Brad Pitt „F1” urmează să fie evaluat de autoritățile Partidului Comunist, un test important pentru relația Hollywood-Beijing.
„Ne descurcăm și fără ei”
Pentru mulți tineri chinezi, brandurile locale au devenit noua normalitate. Chris Jia, un grafician din Fujian, spune că viața sa e complet înconjurată de produse autohtone, de la electrocasnice la haine sport. „Nu am văzut niciun film american anul acesta”, spune el, adăugând: „Nu prea mai avem nevoie de produse americane în viața noastră”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.