"Sistemul de Garanţie-Returnare este un pas important asumat acum un an şi jumătate. Între timp, din august, într-adevăr lucrurile au intrat într-un ritm la început mai lent, dar recuperează acum. (...) Se finalizează contractele pentru producători şi pentru retaileri, se finalizează locaţiile şi se vor aproba foarte curând locaţiile unde se va face sortarea şi numărarea ambalajelor. Lucrurile merg într-un ritm accelerat. Finanţarea începe să se cristalizeze şi ea. Lucrurile vor intra într-un făgaş normal, cu siguranţă. Ceea ce vă pot spune este că pe 30 noiembrie sistemul porneşte în stadiul în care va fi. Pe 30 noiembrie sistemul porneşte şi nu mai prelungim", a menţionat Barna Tanczos, la conferinţa Pria Environment.
Totodată, de la 30 noiembrie 2023 va intra în vigoare interdicţia de a introduce pe piaţa naţională produse ambalate în ambalajele SGR dacă producătorii nu sunt înregistraţi în SGR sau dacă ambalajele nu sunt marcate corespunzător.
"Va exista cu siguranţă perioadă de tranziţie când produsele ambalate în ambalaje non-SGR trebuie să iasă din piaţă. Pe 30 noiembrie pornim sistemul garanţie-returnare în România", a mai spus ministrul.
Termenul stabilit iniţial a fost 1 octombrie 2022, însă administratorul sistemului de garanţie-returnare a fost numit la sfârşitul lunii august 2022, ducând la această amânare.
Ce înseamnă ambalajele SGR
SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv.
Pentru a fi identificate uşor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.
Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR.
Citește și România a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.