Numele lui este Bezos, Jeff Bezos! Miliardarul american și fondatorul gigantului Amazon se poate felicita pentru că a pus mâna pe una dintre cele mai profitabile francize ale celei de-a șaptea arte. Barbara Broccoli, producătoarea istorică a seriei James Bond, a provocat un adevărat seism în lumea cinematografiei, cedând producția francizei celebrului spion către studiourile Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), achiziționate în 2022 de Amazon. Până acum, Amazon deținea doar catalogul de filme, fără a avea control asupra personajelor. Barbara Broccoli (împreună cu fratele său vitreg, Michael Wilson) va continua să dețină o parte din licență alături de Amazon-MGM, dar cedează definitiv gigantului american controlul creativ asupra lui 007.
O mașinărie de blockbustere
Fanii acestei saga cu 25 de filme, care încă așteaptă să afle numele succesorului lui Daniel Craig – cel mai bine plătit actor care l-a interpretat pe James Bond (în ultimul film, No Time to Die, a încasat aproape 30 de milioane de euro) – au acum și alte motive de îngrijorare, odată ce franciza a trecut sub controlul Amazon. Mulți își amintesc de achiziția drepturilor pentru Star Wars de către Disney în 2012. Exploatarea intensivă a seriei i-a copleșit pe fanii Războiului Stelelor cu o avalanșă de noi filme, nu întotdeauna considerate esențiale, chiar și de cei mai înrăiți admiratori ai aventurilor intergalactice.
Pentru că, odată cu spionul britanic, Amazon deține și o veritabilă fabrică de blockbustere și o marcă de aur. Încă din 2015, London School of Marketing estima că James Bond a generat venituri totale de 13 miliarde de lire sterline, echivalentul a puțin peste 16 miliarde de dolari în prezent. Specialiștii britanici au inclus în calculele lor 9 miliarde de lire provenite din încasările la box office, la care au adăugat 2 miliarde de lire din vânzările de DVD-uri și alte 2 miliarde de lire din produse derivate și merchandising.
La vremea respectivă, analiștii londonezi nu au putut însă să ia în considerare veniturile generate de filmul Spectre, lansat la scurt timp după studiul lor din 2015, și nici pe cele din Mourir peut attendre, ultimul opus lansat în 2021. Doar încasările din biletele de cinema pentru aceste două filme au adăugat 1,6 miliarde de dolari, fără a lua în calcul vânzările de DVD-uri și redevențele obținute din serviciile de video la cerere, care ar putea însuma cel puțin 100 de milioane de dolari – doar vânzările DVD-ului Skyfall, de exemplu, au generat 95 de milioane de dolari în 2013. La acestea se adaugă veniturile suplimentare obținute din parteneriatele cu diverse branduri, care deja acum zece ani generau „între 80 și 150 de milioane de lire sterline per film”, conform experților de la școala londoneză. Asta înseamnă încă cel puțin 200 de milioane de dolari în plus pentru ultimele două filme.
O bere de 45 de milioane de dolari
Pentru că James Bond este un adevărat campion al plasării de produse. Mașinile Aston Martin, ceasurile Omega, cocktailurile pe bază de Martini și șampania Bollinger rămân emblematice pentru acest personaj. Însă, plătind o sumă generoasă, producătorul olandez de bere Heineken a reușit să-l convingă pe 007 să ia câteva înghițituri de bere. Pentru a-și asigura prezența în blockbusterul Skyfall, compania a plătit 45 de milioane de dolari. De atunci, chiar și brandurile de tip business-to-business (B2B), care nu au o legătură directă cu publicul larg, încearcă să-și asocieze numele cu franciza. În 2021, de exemplu, două nave de transport containere aparținând companiei franceze CMA CGM și-au făcut loc într-o scenă de acțiune din Mourir peut attendre.
În total, potrivit estimărilor Capital, averea strânsă de cel mai faimos spion din serviciul lui Q s-ar apropia de 20 de miliarde de dolari (aproximativ 19 miliarde de euro) de la primul său film pe marile ecrane.
Ambițiile unui dezvoltator austriac
Dar va fi oare acest diamant cinematografic etern? Deocamdată, continuă să stârnească dorințe – și nu doar din partea Amazon. La Dubai, un om de afaceri ingenios își dorește și el o parte din această comoară. Numele lui? Kleindienst – Josef Kleindienst. Acest magnat austriac al imobiliarelor vrea să exploateze o lacună juridică pentru a putea folosi numele James Bond în propriile sale afaceri.
Pe motiv că marca James Bond nu ar fi fost utilizată comercial în ultimii cinci ani, Josef Kleindienst susține că are dreptul să ceară revocarea acesteia pentru neutilizare, conform legislației comerciale. A inițiat deja procese în Marea Britanie și în Europa, sperând să pună mâna pe o serie de denumiri asociate celebrului spion britanic – James Bond 007, James Bond World of Espionage, dar și celebra replică „Bond, James Bond”.
Publicația The Guardian, care a dezvăluit în premieră intențiile sale, suspectează că miliardarul austriac vrea să transforme The Heart of Europe – un complex turistic de lux de 5 miliarde de dolari pe care îl construiește în largul coastelor Dubaiului – într-un paradis pentru milionari dornici de o experiență autentică în stil James Bond. Afaceristul oportunist cere în instanță dreptul de a se apropria de franciză pentru a o asocia cu diverse activități din imperiul său – restaurante, baruri de cocktail și reședințe de lux din Emirate. Rămâne de văzut doar dacă și cum va reglementa acest complex vestimentația faimoaselor James Bond girls.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.