În iulie, grupul american propusese modificări ale practicilor sale pentru a răspunde preocupărilor Bruxelles-ului. "Comisia a acceptat angajamentele asumate de Amazon", a declarat comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, potrivit căreia "Amazon are acum șase luni la dispoziție, până în iunie 2023, pentru a se conforma".
Abordare constructivă
"Suntem mulțumiți că am abordat preocupările Comisiei Europene și am rezolvat aceste chestiuni", a spus, la rândul său, un purtător de cuvânt al retailerului. "Chiar dacă nu suntem încă de acord cu multe dintre constatările preliminare ale Comisiei Europene, ne angajăm să adoptăm o abordare constructivă", a adăugat reprezentantul companiei fondate de miliardarul Jeff Bezos.
Platforma americană are un dublu rol: oferă vânzătorilor independenți o piață unde aceștia pot vinde produse direct consumatorilor și, în același timp, vinde ea însăși produse în calitate de comerciant cu amănuntul, în concurență cu acești vânzători. În iulie 2019, Comisia Europeană a deschis o investigație, criticând Amazon pentru că se bazează pe datele de vânzări ale retailerilor independenți pentru a-și calibra oferta, considerând că acest lucru denaturează concurența.
Două anchete
Executivul comunitar a deschis o a doua anchetă în noiembrie 2020 pentru suspiciuni de tratament preferențial al vânzătorilor care utilizează serviciile sale de logistică și de livrare.
Pentru a închide primul caz, Amazon s-a angajat, printre altele, "să nu mai utilizeze date nepublice referitoare la activitățile vânzătorilor independenți de pe piața sa sau derivate din acestea pentru activitățile sale de vânzare cu amănuntul care concurează cu acești vânzători". În cadrul celei de-a doua anchete, Amazon a promis că va permite vânzătorilor "să aleagă în mod liber orice transportator pentru serviciile de logistică și de livrare" în cadrul programului său Prime.
De asemenea, Amazon a fost suspectat de părtinire în acordarea accesului vânzătorilor la "Buy Box", un buton care permite clienților să plaseze articole direct în coșul de cumpărături și care evidențiază oferta unui vânzător pentru un produs ales.
Tratament egal
Platforma s-a angajat să asigure "un tratament egal al tuturor vânzătorilor atunci când își clasifică ofertele în scopul selectării câștigătorului +Buy Box+" și "să afișeze o a doua ofertă concurentă cu oferta câștigătorului dacă există o a doua ofertă care este suficient de diferită de prima în ceea ce privește prețul sau livrarea".
Aceste promisiuni au fost obținute în urma unor îndelungate și dificile negocieri cu Comisia Europeană, care a știut cum să abordeze problema. De subliniat că Amazon grupul s-a declarat, totodată, dispus să introducă un sistem centralizat de reclamații deschis tuturor vânzătorilor și transportatorilor care doresc să raporteze nerespectarea anumitor norme de concurență.
Citește și Pentagonul a atribuit companiilor Amazon, Google, Microsoft şi Oracle contracte
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.