Alte scumpiri pe măsură ce magazinele și furnizorii vor transfera costurile

Delia Gheață |
Data actualizării: | Data publicării:
Unele companii mari vor merge pe principiul produse mai puține, la prețuri mai mari
Unele companii mari vor merge pe principiul produse mai puține, la prețuri mai mari

Noi creșteri de prețuri ar putea fi, totuși evitate, dar acest lucru depinde de o tendință generală. 

Cumpărătorii din întreaga lume vor plăti mai mult pentru alimente în acest an comparativ cu anul trecut, potrivit retailerilor, firmelor de bunuri de consum şi investitorilor, exceptând situaţia în care preţurile materiilor prime vor scădea sau tendinţa de tranziţie la mărcile proprii ale magazinelor, mai ieftine, se va accelera, transmite Reuters.

Negocieri dure

De mai mult de un an, retailerii şi producătorii bunuri de consum sunt blocaţi în negocieri dure cu privire la preţuri, fricţiunile începând în 2021 din cauza blocajelor provocate de COVID-19 pe lanţurile de aprovizionare. Între timp disputa s-a agravat ca urmare a costurilor mari la materii prime şi energie, creşterea preţurilor la produsele de bază, de la pâine şi până la lapte şi carne, agravând o criză a costului vieţii în Europa.

În primele trei săptămâni ale acestui an, britanicii au plătit cu 16,7% mai mult pentru alimente, comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit firmei de cercetare Kantar. În SUA, indicele produselor alimentare, care include şi mesele acasă dar şi la cafenele şi restaurante, a crescut cu 10,4% în anul 2022.

Mark Schneider, directorul Nestle, cel mai mare producător de alimente din lume, a declarat săptămâna trecută că grupul elveţian va fi nevoit să majoreze şi mai mult preţurile produselor alimentare în acest an, pentru a contracara costurile mai mari de producţie pe care nu le-a transferat încă în totalitate asupra consumatorilor.

Prime pentru anumite companii

"Investitorii vor plăti o primă pentru companiile care vor demonstra că au puterea de stabili preţurile în portofoliul lor de produse, fără a afecta în mod negativ volumele şi cota de piaţă", susţine Jack Martin, manager la Oberon Investments.

Marjele marilor producători de bunuri de consum au fost reduse de costurile mai mari cu imputurile timp de aproape un an în condiţiile în care preţul ingredientelor, precum grâu şi ulei de floarea soarelui, a explodat după invadarea Ucrainei.

Unilever, care urmează să publice joi rezultatele sale anuale, anunţa încă din luna octombrie că ritmul de creştere a preţurilor a atins un nivel record de 12,5% în trimestrul al treilea. Nestle şi Danone urmează să anunţe şi ei rezultatele anuale la finele acestei luni.

Mai puține produse, la prețuri la mari 

Tineke Frikkee, manager la Waverton Investment Management, se aşteaptă ca Unilever să majoreze preţurile în 2023, chiar dacă o va face selectiv. "Ultimul anunţ făcut de Unilever a fost unul clar că ar prefera să vândă mai puţine produse la preţuri mai mari, să menţină preţurile sub cele ale competitorilor şi să câştige cote de piaţă", a spus Frikkee.

Producătorii de bunuri de consum vor continua să majoreze preţurile până când îşi vor recupera profitabilitatea, susţine şi Bruno Monteyne, analist la Bernstein. "Singurul lucru care poate opri asta sunt consumatorii care vor începe să se orienteze, mai rapid, spre mărcile proprii ale magazinelor şi dacă preţurile la materii prime vor continua să scadă şi atunci nu va mai fi nevoie de majorări de preţuri", a spus Bruno Monteyne. 

Citește și Cuprinși de frică, mega-bogații Chinei fug mâncând pământul din țara lor

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9774
Diferența -0.0001
Zi precendentă 4.9775
USD
Azi 4.3711
Diferența -0.0134
Zi precendentă 4.3845
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9774 RON
USD flag1 USD = 4.3711 RON
GBP flag1 GBP = 5.8568 RON
CHF flag1 CHF = 5.2912 RON
AUD flag1 AUD = 2.8032 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.1575 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4218 RON
SEK flag1 SEK = 0.4541 RON
XAU flag1 XAU = 465.3708 RON
Monede Crypto
1 BTC = 416099.70RON
1 ETH = 8018.04RON
1 LTC = 376.92RON
1 XRP = 10.01RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17406.25-0.02%
BET-BK3245.29-0.03%
BET-EF948.870.09%
BET-FI60594.28-0.22%
BET-NG1261.290.27%
BET-TR38383.70-0.02%
BET-TRN37308.83-0.02%
BET-XT1489.75-0.04%
BET-XT-TR3229.39-0.04%
BET-XT-TRN3145.69-0.04%
BETAeRO843.72-0.41%
BETPlus2565.20-0.01%
RTL38876.060.04%

Opinii

Joseph Stiglitz

Joseph Stiglitz: Trump, fără busolă economică: Lumea se întoarce la granițe și taxe

Profesorul și laureatul Premiului Nobel pentru...

Cosmin Marinescu

România Europeană – tablou grafic comparativ în Economic@BNR

Cu susținerea Consiliului de Administrație al...

Prof. Mircea Coșea

Consecințele politicii lui Donald Trump de scădere a dolarului 

Donald Trump ar dori să vadă dolarul să scadă...

Comunicate de presa

Panouri fotovoltaice / Foto: Freepik

Parcuri fotovoltaice. Alte 60 de contracte semnate cu primării și entități publice

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță...

Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM

Guvernul a aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu pentru anul 2025

În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea...

Leadership creativ

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel