Publicitate
În expunerea de motive a inițiativeilegislative se explică faptul că ”un bărbat român din patru a practicat jocuri de noroc în anul 2019, potrivit unui studiu GFK România comandat chiar de către Asociatia Organizatorilor de Jocuri de Noroc”.
În document se mai spune că situația din prezent s-ar putea să fie însă chiar mai gravă, având în vedere promovarea excesivă a jocurilor de noroc în spaţiul public, dar şi Iipsa unor măsurilor Iegislative riguroase sau a programelor de preventie.
Inițiatorii noii modificări legislative mai spun că în ultimii există o creştere masivă, fără precedent a activitătilor comerciale legate de jocurile de noroc. S-a creat o adevărată cultură care tinde să se consolideze în mentalul colectiv prin reclama agresivă, disponibilitatea largă on-Iine şi numeroasele stabilimente stradale care oferă acces facil la pariuri sportive sau alte forme de jocuri de noroc.
La nivelul populatiilor vulnerabile, jocurile de noroc pot genera afectiuni cuantificabile şi definite ca atare de la dependenţă, îndatorare sau comportament impuIsiv până la vulnerabilizarea financiară a familiei şi alterarea statutului socio-profesional.
Povara financiară, emotionaIă şi socială a adictiei este mult mai mare la nivelul grupurilor sociale marginalizate, dezavantajate. Iar această povară contribuie semnificativ la accentuarea disparităților sociale. În România nu există studii de prevalentă şi incidenţă, dar selecţia observatională şi studiile de caz sociologice arată o aparentă povară sociaIă şi medicală uriaşă a parierii de risc şi a celei patologice, dependente.
Modificările propuse
Art. 1. Ordonanță de urgență nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial nr. 439 din 26 iunie 2009, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1^2, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(1.1), cu următorul cuprins:
„(1.1) Publicitatea pentru jocurile de noroc, reglementate potrivit art. 10 alin.(l) din Ordonanță de urgență a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, cu modificările și completările ulterioare, este însoțită de prezența alternativă a unuia dintre următoarele mesaje:
i. Familie, viață socială, bunăstare: ești gata să riști totul?
îi. Jocurile de noroc implică riscuri: îndatorare, dependență, însingurare.”
Art. 2. După articolul 13.1 din Legea nr.148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea, publicată în Monitorul Oficial nr. 359 din 2 august 2000, se introduce un nou articol, art. 13.2, cu următorul cuprins:
„Art.13.2.- (1) Publicitatea pentru jocurile de noroc, reglementate potrivit art.10 alin.(l) din Ordonanță de urgență a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, cu modificările și completările ulterioare, este permisă în condițiile în care:
a) este însoțită de prezența alternativă a unuia dintre următoarele mesaje:
i. „Familie, viață socială, bunăstare: ești gata să riști totul?”
îi. „Jocurile de noroc implică riscuri: îndatorare, dependență, însingurare.”
b) nu încurajează în mod direct sau indirect minorii și adolescenții să participe la jocuri de noroc
(2) Difuzarea de publicitate la jocurile de noroc în programele audiovizuale se realizează conform prevederilor Legii audiovizualului nr.504/2002, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Formele de publicitate exterioară sunt permise dacă dimensiunile materialelor publicitare nu depășesc, în mod individual, pentru un material publicitar aferent unui singur operator de jocuri de noroc licențiat, o suprafață totală de 30 de metri pătrați. Se interzice promovarea de premii în bani sau bunuri materiale prin formele de publicitate exterioară.
(4) În sensul prezenței legi, prin forme de publicitate exterioară se înțeleg elementele de tipul panourilor publicitare sau structurilor publicitare care sunt amplasate în zone publice, inclusiv pe diverse construcții sau clădiri.
(5) Monitorizarea respectării prevederilor prezentului articol cade în sarcina Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.