Rezervele mondiale de motorină sunt în continuă scădere, ceea ce reprezintă o nouă amenințare pentru economia globală. Este ca într-un cerc vicios. Pe de o parte, rafinăriile se confruntă cu o redresare rapidă a cererii după pandemia de COVID-19, dar, străduindu-se să țină pasul, exacerbează, pe de altă parte, penuria de energie la nivel mondial, care a dus deja la creșterea prețurilor la gaze, cărbune și țiței.
Importurile de motorină din SUA și Asia, de care depinde Europa, au fost restricționate în ultimele săptămâni din cauza consumului domestic foarte ridict în domeniul indsutrial creșterii consumului intern al industriei și cel al carburanților pentru mașini. Stocurile de motorină și păcură din depozitele europene din zona de rafinare și depozitare Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA) au scăzut cu 2,5% săptămâna trecută.
Potrivit companiei de consultanță Insights Global, stocurile regionale se află la cel mai scăzut nivel pentru acest sezon din 2008 încoace. "Cererea de motorină în nord-vestul Europei pare să fie în creștere, dar capacitatea de rafinare redusă în comparație cu perioada de dinaintea pandemiei și nivelurile scăzute ale importurilor pun o presiune serioasă pe piață", au explicat analiștii companiei.
Prețul motorinei în Europa de Nord-Vest a atins, pe 7 februarie, 114 dolari pe baril, cel mai ridicat nivel din septembrie 2014. Experții constată faptul că, în ultimele luni, prețurile la motorină s-au apropiat de valorile din 2007-2008. Se estimează că prețul petrolului brut va ajunge la 100 de dolari pe baril în a doua jumătate a anului 2022.
Citește și Prețul energiei. Valeriu Binig (ENEL): Voi demonta câteva mituri
De obicei, rafinăriile reacționează la cererea mare și la stocurile scăzute prin creșterea producției. Cu toate acestea, industria globală de rafinare se află în prezent într-o situație tensionată, deoarece în 2021 capacitatea sa a scăzut pentru prima dată în ultimii 30 de ani. Producția crescută de motorină va necesita, de asemenea, rate de rafinare mai mari decât în mod normal.
O penurie de motorină va duce la o nouă creștere a costurilor energiei și ale transporturilor și va spori presiunea asupra prețurilor cu amănuntul. "Întrucât cererea de carburanți va crește probabil în următorii 10-15 ani, iar oferta nu va putea să o egaleze, mă aștept la o mai mare volatilitate a prețurilor carburanților în viitor", a declarat analistul băncii UBS, Giovanni Staunovo.
Autoritățile europene continuă să ia diverse măsuri pentru a evita posibilele pene de curent în regiune. De exemplu, guvernul francez a permis recent în mod oficial centralelor electrice pe bază de cărbune din țară să ardă mai mult cărbune pentru a satisface cererea puternică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.