"Prima noastră preocupare este ca serviciul public să nu fie afectat, motiv pentru care ne-am manifestat toată disponibilitatea pentru a găsi împreună cu Metrorex orice soluţie care să permită continuarea fără perturbări a traficului de metrou din Bucureşti. În acest sens, suntem în discuţii cu Metrorex pentru a identifica soluţii şi eu sper din toată inima că le vom şi găsi. Problema în discuţie este plata restanţelor, care ajung pe la vreo 150 de milioane de lei la ora la care vorbim. S-au strâns datorii pe un an de zile din servicii de mentenanţă", a precizat Stanciu.
El a subliniat că Metrorex nu a plătit serviciile de mentenanţă prestate de Alstom Transport România din decembrie anul trecut.
"Metrorex ne datorează banii pe un an de zile. Nu suntem plătiţi din decembrie anul trecut. Dacă facem un calcul rotund, ajungem la aproape 150 de milioane de lei. Situaţia nu e nouă. Faptul că ni se datorează bani de atâta vreme nu e nou. Au fost discuţii acum vreo 3 luni în care ministrul de la vremea respectivă a promis o serie întreagă de lucruri. Din restanţele de atunci, care erau de 132 de milioane de lei, s-au plătit 25 de milioane, însă între timp au mai trecut trei luni de mentenanţă. De când am început noi să vorbim şi până vom termina probabil că se vor mai strânge 5-600.000 de lei. Oamenii sunt în depou la ora asta şi fac treabă în cele patru depouri. E un contract de servicii. Natura contractelor de servicii este aceea că şi dacă facturezi şi dacă nu facturezi conform reglementărilor fiscale în vigoare suntem obligaţi să declarăm venit, Metrorex este obligat să declare costuri, ele intră în acumulare, dar existenţa sau inexistenţa facturii, scadenţa sau nescadenţa ei devin irelevante din punctul de vedere al naturii contractului de servicii", a afirmat directorul general al companiei.
Metroul va circula normal. Alstom s-a răzgândit, Metrorex va plăti
Potrivit acestuia, conducerea Metrorex nu a propus niciun nou grafic de eşalonare a acestor datorii.
"Încă nu au propus niciun grafic de eşalonare. Din câte înţeleg, în curs se află o procedură de mărire de capital la Metrorex. E la aprobat undeva pe traseu, nu aş şti să vă spun unde şi nici nu e treaba noastră ca prestator, însă sper din toată inima ca procedura să izbutească, pentru că nu este vorba doar despre plata datoriilor restante la noi, ci înţeleg că mai sunt şi alte contracte implicate", a adăugat el.
Stanciu a subliniat că datoria este certă, exigibilă şi nu a fost contestată de Metrorex.
"Creanţa este certă, exigibilă şi mai e o chestiune: eu nu acuz Metrorex de rea-credinţă şi nu cred că oamenii de la Metrorex nu ar fi vrut să plătească factura sau că au ceva de contestat. Prestaţia este reală. Metrorex nu are cu ce din două motive: 1. Că i-a executat silit Astaldi şi le-a luat cash-ul pe care îl aveau şi 2. fiindcă Ministerul Transporturilor înţeleg că nu şi-a plătit subvenţia. Mai mult, înţeleg că Metrorex a dat în judecată MT pentru că nu a plătit subvenţia. Ei mai au datorii la Asocierea Astaldi probabil vreo 60 de milioane de lei. Ce mai înţeleg de la Metrorex este că au dat drumul la o procedură de mărire de capital cu 200 de milioane de lei, din care speră să-şi plătească datoriile scadente. Au trecut de testul investitorului privat, au trecut de toate fazele astea şi acum înţeleg că este pe ultima sută de metri procedura", a afirmat acesta.
Gabriel Stanciu a precizat că Alstom Transport România a venit cu o propunere de prelungire cu trei luni a contractului de mentenanţă, însă nu a fost acceptată, şi a avertizat că lucrul se va opri, pentru că nu se poate munci la nesfârşit fără a se primi bani.
"Am făcut iniţial o propunere prin care am evocat posibilitatea prelungirii cu trei luni a contractului actual care, după părerea mea, era perfect legală, timp în care să fi rezolvat toate problemele aflate în curs: pe de o parte plata restanţelor, pe de altă parte o procedură de negociere pentru un an de contract în absenţa publicării licitaţiei pentru 15 ani, pe care înţeleg că o au în vedere, însă chestiunea respectivă nu a funcţionat. A fost refuzată propunerea, astfel încât ne-am văzut puşi în situaţia de a face ceva până la 31 decembrie. Pentru noi restanţele sunt un punct blocant major. Nu putem să lucrăm la infinit fără a fi plătiţi şi am spus lucrul ăsta de foarte multă vreme. Ne vom opri", a arătat acesta.
Faptul că Alstom Transport România a continuat să efectueze mentenanţa la metrou a fost pentru a nu se opri transportul public.
"De ce am aşteptat atât? Avem ceea ce se numeşte responsabilitate socială. Dacă noi ne oprim din lucru fie şi pentru cel mai important aspect al obligaţiei sau celei mai esenţiale dintre obligaţiile beneficiarului, anume aceea de a plăti contactul, asta s-ar traduce direct în practică prin oprirea transportului cu metroul în Bucureşti, ceea ce înseamnă că locuitorii Capitalei ar fi direct şi nemijlocit afectaţi. Şi atunci partea noastră de responsabilitate socială spune în felul următor: mergem până la epuizarea tuturor soluţiilor contractuale şi de bună încredere în derularea contractului pentru a găsi o soluţie amiabilă de ieşire din diferend, astfel încât omul ăla care este beneficiarul final al transportului în comun să nu sufere. Pe de altă parte, până şi asta are o limită, pentru că nu poţi să lucrezi ad vitam aeternam fără să fi plătit. Nu cred că cineva dintre noi mai vine la birou fără să fie plătit. Un an, da?", a susţinut Stanciu.
Acesta a explicat că încă de acum doi a tot atras atenţia conducerii Metrorex că se încheie contractul şi trebuie luate măsuri, însă nu a fost publicată o nouă licitaţie pentru servicii de mentenanţă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.