"Unul dintre veniturile sistemului este valoarea materialului pe care îl va obţine prin vânzarea la reciclator. Prin colectarea prin Sistemul de Garanţie-Returnare se asigură această necontaminare şi o puritate, de fapt, a ambalajului, care va ajunge la reciclare, calitatea materialului reciclat fiind mult mai bună decât a materialul pe care îl avem acum colectat şi sortat în staţiile de sortare. E foarte important de înţeles faptul că ambalajele şi costul de gestionare a ambalajelor nu va creşte preţul final al produselor. Aş vrea să subliniez asta şi să o spun răspicat. Tocmai de aceea avem şi obligaţia de a stipula garanţia separat cu eticheta produsului la raft, tocmai pentru că garanţia, cum îi spune şi numele, va fi recuperată odată ce te întorci şi returnezi ambalajul. Deci, partea de cost al produsului nu va fi influenţată de Sistemul de Garanţie-Returnare. Asta nu înseamnă că nu vedem, în ultimii doi ani, o creştere accentuată şi foarte rapidă a materiilor prime, a costurilor la energie, a inflaţiei. Toate acestea sunt elemente care influenţează costul final al produsului, dar aş vrea să înţelegem şi oarecum să separăm aceşti factori care influenţează costul final al produsului de Sistemul Garanţie-Returnare (...)", a spus Nichita.
Conform specialistei, unul dintre obiectivele industriei este de a reîntoarce materia reciclată cât mai mult în ambalajele puse ulterior pe piaţă.
"Încă de la începutul acestei iniţiative, a fost o muncă pe parcursul mai multor ani, muncă ce a presupus investiţii din timp, energie şi resurse de multiple feluri. În primul rând trebuie să se înţeleagă care sunt avantajele sistemului, pentru că aş vrea să pornim totuşi de la obiectivul final şi obiectivul este de a colecta cât mai mult din ambalajele puse pe piaţă, având în vedere responsabilitatea pe care noi, producătorii, o avem. Pe de altă parte, avem nevoie în România de acces la materie primă reciclată de calitate la noi în ţară. Unul dintre obiectivele industriei, şi nu e doar cel impus prin lege, este de a reîntoarce din această materie reciclată cât mai mult în ambalajele pe care le punem ulterior pe piaţă, tocmai pentru a a eficientiza şi a face ambalajele mult mai sustenabile. Toate aceste obiective vin cu implicaţii financiare, costuri şi investiţii semnificative pe care industria şi le-a asumat în momentul în care am ales să pornim pe acest drum, de construcţie pentru Sistemul de Garanţie-Returnare", a adăugat ea.
SGR a fost implementat în România începând cu data de 30 noiembrie 2023, moment din care românii vor plăti o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare este o companie care funcţionează pe principiul "not for profit", ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.
Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.