"La prezentarea bugetului de stat pentru anul în curs opinia Consiliului Fiscal a fost preponderent pozitiva. Reacțiile Comisiei Europene pe aceasta tema au fost pozitive. În acest context am reușit, după negocieri complicate, să convingem S&P să schimbe perspectiva asupra României de la “negativ” la “stabil”. La rectificare, situația este diametral opusa.
Este același aviz al profesioniștilor, dar de data aceasta premierul nu mai postează nimic pentru că îl dezavantajează. Consilul Fiscal considera că rectificarea “slăbește consolidarea” și prezinta “derapaje” în zona de cheltuieli. Comisia Europeana nu vă reacționă acum, dar nu mă aștept la reacții prea bune atât timp cât premierul a omis să discute despre PNDL3 înainte de aprobarea în Guvern a Ordonanței.
Rectificarea bugetara adoptata ieri nu respecta întocmai recomandarea consiliului ECOFIN din 17-18 iunie a.c. prin care traiectoria de consolidare fiscala a României a fost validata. În respectiva recomandare destinația veniturilor excepționale era reducerea deficitului. Aceasta rectificare nu reduce deficitul, ci îl creste nominal cu 3.7 miliarde lei, bani care trebuie împrumutați suplimentar până la sfârșitul anului peste cuantumul stabilit la aprobarea bugetului de stat. Deja avem și reacții ale agențiilor de rating pe aceasta tema, avertismente că traiectoria pozitiva de revenire la “perspectiva stabila” este perturbata. Următoarea revizuire a ratingului suveran al României este programată de Fitch pe 22 octombrie.
De asemenea, veniturile suplimentare de la aceasta rectificare (+17,6 miliarde lei) trebuiau redirecționate pentru acoperirea cu prioritate a cheltuielilor obligatorii (salarii, asistență socială, dobânzi la datoria publică), pe care statul e obligat să le onoreze în lunile noiembrie și decembrie, riscând astfel că la următoarea rectificare țintă de deficit să fie semnificativ depășită și în termeni procentuali.
Consecințe? Măsuri suplimentare fie pe venituri, fie pe cheltuieli la discuțiile de prezentare a raportului României în procedura de deficit excesiv pe 15 octombrie și la elaborarea bugetului pentru 2022.
În concluzie, tot ce a îndesat premierul sub presș la aceasta rectificare vă ieși la suprafață rapid, în octombrie-noiembrie. Decontul? După congres, în sarcina integrala a PNL.
PS: Între timp de la Guvern, premierul anunță întârzieri în implementarea E-facturare.
Proiectul nu mai este gata nici la 1 Septembrie, cum promisese la investirea actualului ministru de finanțe, nici în decursul lunii Septembrie, ci în Octombrie și începând cu 2022. Și atunci cum de E-facturare constituie sursa de venit suplimentara după cum prevede Nota de Fundamentare a OUG privind PNDL3?!"
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.