Cele două evenimente importante din acest an, „Efectul Halloween” și alegerile prezidențiale din SUA, pot influența dramatic mișcările pieței, prezentând atât oportunități, cât și riscuri pentru traderi. Un studiu realizat de Ben Jacobsen și Cherry Y. Zhang de la Universitatea Massey din Noua Zeelandă arată că, pe o perioadă de 300 de ani, acțiunile s-au tranzacționat în medie mai bine cu 4,52% în perioada noiembrie - aprilie decât în lunile de vară, potrivit Forbes. În ultimii 50 de ani, disparitatea de performanță a fost mai evidentă, de 6,25%. Această tendință este valabilă în 35 de țări.
Conform analizei asupra a 65 de piețe dezvoltate și emergente, randamentul mediu al burselor în cele șase luni care au urmat Halloween-ului a ajuns la aproximativ 8,5% pe an. Iar această redresare este cunoscută drept „Efectul Halloween”. Din punct de vedere istoric, această perioadă a înregistrat adesea performanțe mai bune ale acțiunilor în comparație cu lunile de vară.
Se crede că acest efect este influențat de factori precum influxurile de pensii din SUA (fondurile din conturile de pensii, cum ar fi planurile 401(k), intră masiv pe piață în ianuarie) sau stimulentele fiscale (acțiunile care au înregistrat un câștig în cursul anului pot continua să crească la sfârșitul anului, deoarece investitorii amână vânzarea acestora pentru a evita impozitarea).
Desigur, există numeroase alte aspecte care influențează piața pe tot parcursul anului, inclusiv profiturile companiilor, datele și tendințele macroeconomice, cum ar fi ratele dobânzilor, evenimentele geopolitice și sentimentul general al investitorilor.
În plus, efectul octombrie este o teorie conform căreia prețurile acțiunilor scad în această lună. Unul dintre fundamentele acestei ipoteze este faptul că nouă dintre cele mai mari 20 de scăderi procentuale ale indicelui Dow Jones Industrial Average (DJIA), înregistrate într-o singură zi, au avut loc în a zecea lună a anului.
Totuși, dincolo de acest punct de date, cercetările sugerează că efectul lunii octombrie asupra acțiunilor este o superstiție. Analiza efectuată de Yardeni Research indică faptul că, din 1928, S&P 500 a câștigat valoare în luna octombrie de mai multe ori decât a scăzut. De asemenea, media performanțelor din această lună din ultimii 96 de ani arată un ușor câștig, subliniază Radu Puiu.
Patru evenimente sunt în mare parte responsabile pentru convingerea că acțiunile scad în această perioadă. Acestea sunt Panica din 1907, Prăbușirea pieței bursiere din 1929, Lunea neagră din 1987 și scăderile legate de criza financiară din 2008.
Yardeni Research a abordat efectul octombrie printr-o analiză a performanței lunare a S&P 500 între 1928 și 2024.
Principalele concluzii ale acestei analize sunt:
S&P 500 a câștigat teren în octombrie de 56 de ori și s-a depreciat de 40 de ori.În medie, S&P 500 a crescut cu 0,52% în octombrie. Aceasta echivalează cu o creștere anualizată de 6,2%.Când indicele S&P 500 a avansat în octombrie, câștigul mediu a fost de 4,2%. Atunci când indicele a scăzut, pierderea medie a fost de 4,6%.
Pe scurt, teoria conform căreia acțiunile își pierd valoarea în octombrie este o simplificare excesivă a comportamentului piețelor financiare. Deși au avut loc prăbușiri majore în octombrie, experiența cu o constanță mai mare este că prețurile acțiunilor cresc pe tot parcursul lunii - deși cu o tendință spre volatilitate.
Halloween, o adevărată industrie de miliarde de dolari
Deși Halloween-ul nu este o sărbătoare legală, evenimentul duce la miliarde de dolari în cheltuieli de consum în Statele Unite. De la costume și machiaj până la dulciuri și articole de petrecere, există o arie largă de bunuri dorite de consumatori în această perioadă, iar această tendință este destul de vizibilă când analizăm datele statistice.
Consumatorii din Statele Unite au cheltuit suma record de 12,2 miliarde de dolari în 2023 și 10,6 miliarde de dolari de Halloween în 2022, potrivit National Retail Federation (NRF). În 2024, consumatorii sunt așteptați să plătească aproximativ 11,6 miliarde de dolari, adică sub recordul de anul trecut, explică analistul financiar din cadrul XTB România. Există mulți factori care contribuie la suma semnificativă pe care americanii o cheltuiesc în fiecare an pentru pregătirea Halloween-ului. Halloween-ul este o sărbătoare binecunoscută și îndrăgită, celebrată pe întreg teritoriul Statelor Unite și nu este specifică unei regiuni, unui grup religios sau unei alte categorii demografice.
În al doilea rând, Halloween-ul este de obicei asociat cu achiziționarea multor bunuri de consum, inclusiv costume, dulciuri și decorațiuni. În cele din urmă, prin natura evenimentului, familiile care sărbătoresc vor trebui să facă multe achiziții noi în fiecare an – fie pentru costume mai mari pentru copiii care au crescut sau care vor alte personaje, fie pentru dulciuri sau decorațiuni care să fie în ton cu noile tendințe ale culturii pop.
Popularitatea în creștere a evenimentului se poate observa și în afara SUA. Dimensiunea pieței mondiale a costumelor de Halloween a fost de 4.329,1 milioane USD în 2022 și se preconizează că piața va ajunge la 6.171,77 milioane USD în 2031, înregistrând o rată de creștere compusă anuală de 4,02% în perioada de prognoză. Pandemia și-a spus cuvântul și asupra acestui subiect, piața costumelor de Halloween înregistrând o cerere mai mare decât cea anticipată în toate regiunile în perioada prepandemică.
În acest an, efectul Halloween vine într-un context deosebit, deoarece coincide cu alegerile prezidențiale din SUA din 5 noiembrie 2024. Anii electorali tind să accentueze volatilitatea pieței, iar acesta nu reprezintă o excepție.
Rezultatul alegerilor va avea un impact direct asupra politicilor guvernamentale din sectoare precum finanțe, sănătate și energie, ceea ce poate crea oscilații imprevizibile ale prețurilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.