Acest ajutor financiar se acordă în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau a unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
Atunci când un asigurat decedează ajutorul se acordă unei singure persoane care poate fi: soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau oricare persoană care dovedește cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menționate mai sus.
În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat. Acest ajuotr se acordă pentru decesul soțului / soției, copiiilor proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial sau cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârstă de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflați în întreținere, dacă au devenit inapți pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani sau părinții și bunicii oricăruia dintre soți.
În situația în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiția prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă și dată ivirii acesteia.
Cuantumul ajutorului de deces
Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut.
Așadar, în cazul decesului unui asigurat suma este de 6.095 lei și în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului suma este de 2.550 lei.
Ajutorul de deces se achita în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către:
- casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- instituția care gestionează bugetul asigurărilor pentru șomaj, în cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Pensii militare. Modificări aprobate deja de senatori. Ce se schimbă
Documente necesare pentru obținerea ajutorului de deces
cerere pentru acordarea ajutorului de deces (DESCARCĂ AICI);
certificat de deces (original și copie);
act de identitate al solicitantului (original și copie);
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea
de tutore, curator, mandatar (original și copie);
dovadă că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie);
act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boală care l-a făcut inapt și dată ivirii
acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
adeverință care să certifice că, la dată decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 de ani urmă o formă de
învățământ organizată potrivit legii (original).
adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoană decedată avea calitatea de asigurat la dată decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
dovadă că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.