Suma tranzacției nu a fost dezvăluită, dar ultimele prețuri de catalog publicate de cei doi producători, niciodată aplicate din cauza reducerilor acordate, o plasează undeva în jurul valorii de 70 de miliarde de dolari.
Până acum, o comandă record a fost plasată în 2011, când American Airlines a semnat un total de 460 de avioane Airbus A320 și Boeing 737 cu cei doi producători de avioane.
Negociată de aproape doi ani cu Airbus, comanda trebuie „finalizată în următoarele săptămâni”, potrivit directorului comercial al producătorului european de avioane Christian Scherer. De asemenea, acordul include un „număr semnificativ de opțiuni” pentru A320-uri suplimentare, pe măsură ce Air India crește pentru a deveni „o companie aeriană de clasă mondială”, potrivit lui N. Chandrasekaran, CEO al grupului Tata al Air India.
Pentru Boeing, comanda vine cu opțiuni pentru 50 737 MAX și 20 B787 suplimentare. „Reflectă puterea parteneriatului economic dintre Statele Unite și India”, a comentat președintele american, Joe Biden.
Premierul indian Narendra Modi și președintele francez Emmanuel Macron, care au participat amândoi, prin videoconferință, la ceremonia de semnare cu Airbus a scrisorii de intenție, au prezentat, la rândul lor, acest acord ca parte a parteneriatului strategic încheiat între cele două țări. Uriașa comandă monstru reprezintă, pentru Air India, o încercare de a recupera timpul pierdut, în condițiile în care, în prezent, exploatează o flotă de numai 115 aeronave și nu mai cumpărase avioane noi din 2006.
Naționalizată în 1953, compania a fost susținută de guvernele care s-au succedat de atunci în India și care, până în 2009, au injectat 15 miliarde de dolari, fonduri care s-au dovedit însă inacapabile să stopeze declinul transportatorului aerian pe fondul exploziei companiilor low-cost. Prin urmare, Executivul de la New Delhi s-a văzut nevoit să vândă Air India către conglomeratul Tata, mare producător de ceai și oțel, pentru 2,4 miliarde de dolari.
De când a preluat controlul în ianuarie 2022, Tata și-a propus să reînnoiască flota transportatorului național pentru a face față creșterii așteptate a pieței indiene și a capta o parte din traficul pe distanțe lungi în detrimentul companiilor din Golf. Acestea asigură legătura dintre marea diasporă indiană și țara lor de origine.
India este a treia cea mai mare piață de transport aerian din lume și, conform previziunilor Airbus, traficul său aerian este de așteptat să crească cu o rată medie anuală de 6,6% în următoarele două decenii, aproape dublă față de media mondială. Potrivit Centrului pentru Aviație, în următorii doi ani, companiile indiene ar trebui să comande între 1.500 și 1.700 de aeronave pentru a satisface necesarul unei piețe în plină ascensiune.
Pentru Airbus, această comandă întărește succesul aeronavei sale vedete cu un singur culoar și îi permite să-și consolideze pozițiile pe piața indiană, cu A350. „Este o mare satisfacție, Airbus nu avea un jumbo jet care să opereze sub pavilion indian”, a subliniat Christian Scherer. „Singurul nostru regret este că nu putem elibera prea curând un spațiu de producție”, a adăugat el, precizând că primele livrări de A320 vor începe în 2027.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.