Cererea mondială de petrol a crescut cu doar 870 mii de barili pe zi (kb/d) în trimestrul al doilea din acest an, cu o scădere în China care a limitat creșterile.
Cererea va crește cu mai puțin de 1 milion de barili pe zi (mb/d) în 2024 și 2025. Această cifră este în mare parte neschimbată față de raportul de luna trecută și mult mai lentă decât creșterea de 2,1 mb/d estimată anul trecut, pe măsură ce factorii macroeconomici slabi evidențiază această scădere.
În iulie, oferta mondială de petrol a crescut cu 230 kb/d, ajungând la 103,4 mb/d, în condițiile în care creșterea substanțială a OPEC+ a depășit pierderile din afara OPEC+. Producția non-OPEC+ crește cu 1,5 mb/d în acest an și anul viitor, în timp ce producția OPEC+ ar putea scădea cu 760 kb/d în 2024, și ar urma să crească cu 400 kb/d în 2025 dacă reducerile voluntare rămân în vigoare, arată datele AIE.
În ceea ce privește prețurile de referință ale țițeiului, acestea au scăzut brusc în iulie și la începutul lunii august, deoarece datele economice neașteptate au dezechilibrat piața. Întrebările cu privire la sănătatea economiei mondiale au reapărut, deoarece Japonia a majorat ratele dobânzilor, ceea ce a provocat o scădere a tranzacțiilor cu yeni, perspectivele economice ale Chinei s-au deteriorat, iar angajările din SUA au încetinit în iulie. Dar tensiunile geopolitice persistente din Orientul Mijlociu și unele date macroeconomice relativ pozitive au atenuat deprecierea cotațiilor futures ale petrolului, prețurile revenind în creștere în a doua săptămână din august.
Contractele futures la țițeiul Brent au scăzut cu 6 dolari/baril în cursul lunii iulie, deoarece o serie de date macroeconomice slabe au determinat un sentiment de reducere a riscurilor pe piețele financiare, depășind escaladarea ostilităților în Orientul Mijlociu.
AIE a declarat că sfârșitul unei creșteri economice post-COVID în China a limitat cererea globală de petrol, dar că economiile avansate, în special Statele Unite, unde se consumă o treime din benzina globală, au compensat această pierdere.
Sezonul estival a majorat consumul de carburanți în Statele Unite, perioadă în care traficul va ajunge la cea mai mare intensitate de la pandemie încoace, arată raportul AIE. La acest factor contribuie și reducerile ofertei aplicată de către Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol și aliații săi (OPEC+).
Pentru moment, oferta se străduiește să țină pasul cu vârful cererii de vară, înclinând piața către un deficit.
Ca urmare, stocurile globale au fost afectate. După patru luni de creșteri, în iunie, stocurile de petrol au scăzut cu 26,2 mb. Stocurile de țiței au scăzut cu 40,9 mb, chiar dacă China a înregistrat creșteri substanțiale. Între timp, stocurile de produse petroliere au crescut cu 14,8 mb, susținute de acumulările mari de GPL din SUA.
Datele preliminare sugerează că această tendință a continuat și în luna iulie, stocurile totale scăzând din nou și, de asemenea, stocurile de țiței pierzând din nou teren, în timp ce produsele petroliere au înregistrat creșteri. Această dinamică restrânge marjele rafinăriilor, ceea ce ar putea crea premisele unei perturbări și schimbări în activitatea rafinăriilor în lunile următoare. Concurența pe piețele petroliere va continua chiar și după Jocurile Olimpice și Paralimpice
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.