El a vorbit în mare măsură despre potențialul agriculturii românești în condițiile în care, în momentul de față, vindem și exportăm foarte multă materie primă, fără a obține plusvaloare din bunuri pe care agricultorii ar putea să le producă foarte ușor extinzându-și afacerile.
Adrian Ionuț Chesnoiu spune că aceste demersuri, pentru a da posibilitate agricultorilor de a-și construi propriile fabrici, au fost deja începute.
”Investițiile în acest sector s-au accelerat chiar dacă nu se văd foarte rapid, că vorbim de partea de fonduri europene destinate agriculturii și ramuri conexe au fost absorbite, iar statul român a venit cu programe complementare care să vitalizeze interconectarea ramurilor de producție primară cu cele din procesare astfel încât să avem cât mai multe produse finite.
Problema principală o reprezintă faptul că investițiile într-un astfel de sector durează destul de mult și, în general, apare o anumită ruptură între industria alimentară, cei care procesează materiile prime agricole și fermieri, cei care le produc pentru că producția primară durează destul de mult. Fermierii sunt persoane cărora poate ar trebui să le facem statui. Un om care poate merge la bancă (pentru împrumut) sa are anumite economii ale familiei și le investește în pământ așteaptă nouă luni de zile ca să recolteze, dacă recoltează, pentru că vedem ce an agricol traversăm, poate cel mai greu an din ultimii 20 - 30 ani, așteaptă să recolteze acea materie primă, el nu are capacitatea financiară să poată să integreze acea producție fie în procesare și de multe ori preferă să o vândă fie din câmp, fie din anumite centre de depozitare către traderi și de acolo calea comerțului, acesta este primul aspect.”
Președintele comisiei pentru agricultură a punctat și faptul că țara noastră dispune de resure bogate în această industrie, lucru care face cu atât mai necesare aceste investiții. În contextul actual în care canicula a afectat sever culturile, producția este, totuși, peste necesarul de consum.
”Al doilea aspect este că potențialul agricol de producție a materiei prime care este foarte mare. Am să mă rezum la trei culturi, România are 9,6 milioane de hectare de teren arabil iar producțiile la principalele culturi în general sunt cam de două sau trei ori mai mari decât necesarul de consum intern. Luăm exemplul grâului, aici avem un necesar de 4 – 4,5 milioane de tone pe an, noi producem într-un an bun 11 – 12 milioane de tone, de aproape de trei ori mai mult. La floarea soarelui avem în jur de 2,5 -3 milioane de tone (producție), necesarul de consum intern este undeva la 1 milion de tone, la fel, de două sau trei ori mai mult. La porumb, de asemenea, necesarul de consum este undeva la 6 milioane de tone pe an, producem 16 - 17 milioane de tone într-un an bun. Ce trebuie cu adevărat să facem, și am început acest proces încă din 2017, a fost un pic blocat în perioada 2019 – 2021, după care l-am reluat, să facem cât mai multe capacități de producție și în general să fie unele mari care să poată fi competitive într-o industrie și o piață liberă europene pentru că nu o să putem fi niciodată competitivi pe o piață europeană dacă avem fabrici mici și multe cu companii mari care lucrează industrial”, a spus Adrian Chesnoiu.
Acesta a continuat dând un exemplu alt exemplu, cel din industria lactatelor, unde țara ar trebui să ia exemplul altor economii care au tehnici avansate de promovare a produselor locale.
”Până acum, mulți s-au întrebat de ce m-am luptat în 2022 în negocierea cu CE pentru ridicarea plafonului de investiții la procesare, de la 2,5 milioane de euro, la 15 milioane de euro, pentru că unitățile mici ar trebui să se adreseze produselor manufacturate care să fie comercializate pe o piață regională proximă. Conceptul acesta european al proximității se regăsește în foarte multe domenii. Uitați-vă la Franța sau Italia, statele care agroturism sau au aceste manufacturi de produse agricole care se adresează în principal proximității. Nu o să poți concura cu o fabrică de 5 milioane de euro cu o fabrică de 300 milioane investiție pentru că acela te face necompetitiv din prețul etichetei. Atunci am avut această abordare încercând să îndreptăm producătorii din domeniu agroindustrial spre zona produselor tradiționale pe care o mare parte din consumatorii români le preferă”, a conchis președintele Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaților.
VIDEO:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.