Bugetul STB
Directorul STB a explicat că: ”Avem un buget aprobat deja de la sfârșitul anului trecut, din 28 decembrie 2022, pentru anul în curs. Bugetul se ridică la circa un miliard șase sute de milioane, la care putem adăuga încă o componentă de 300 de milioane pentru investiții în modernizarea unor tramvaie și construcția unui punct de lucru pentru autobuze electrice, bani alocați în urma a două hotărâri de Consiliu General de săptămâna trecută.”
Adrian Criț a mai declarat că: ”Este un buget care pare imens. Dar trebuie să luăm în considerare faptul că Societatea de Transport București are aproape 10.000 de angajați. Bugetul de salarii este de aproape un miliard de lei. Costurile cu combustibilul și energia electrică sunt imense. De asemenea, luând în considerare vechimea parcului de vehicule și costurile cu mentenanța care sunt unele foarte mari. Dacă e să evidențiem costurile doar pe piesele auto utilizate pentru reparația vehiculelor Mercedes, circa 700 de vehicule Mercedes, anul trecut costurile au fost undeva în jur de 8 milioane de euro. Doar componentele!”.
Despre autobuzele Mercedes, Criț a explicat că au fost achiziționate în anul 2006 și că ”sunt vehicule care au fost foarte rezistente, au avut o durată de viață care e mult mai mare decât ceea ce se utilizează în Europa și ceea ce e cert e că trebuie, prin orice mijloace să investim în vehicule”.
Vin tramvaiele noi de la ASTRA
Șeful STB a afirmat că: ”Noi trebuie să evidențiem în primul rând faptul că au început să intre deja tramvaiele noi. Deci, practic, începând cu anul acesta o să avem linia 41, care are 20 de tramvaie Imperio, cu capacitate mărită de transport, tramvaie de 36 de metri. De luna aceasta vom începe să intrăm și pe linia 25, unde vom avea de asemenea 12 tramvaie moderne și urmează ca lună de lună să primim câte patru tramvaie până anul viitor. Aceste tramvaie sunt finanțate prin Programul Operațional Regional, dar sunt pe fonduri europene”.
Oficialul a mai declarat că: ”Sunt 100 de tramvaie fabricate de în România de către compania Astra Vagoane Călători. Sunt tramvaie moderne cu podeaua total coborâtă, cu toate facilitățile pentru călători, cu aer condiționat, cu acces la Wi-Fi, cu informare călători, cu monitoare care îți arată poziționarea tramvaiului și stațiile următoare. Sunt tramvaie care se construiesc la nivel european. Aceste tramvaie, din păcate, sunt constituie doar 25 la sută din necesarul de tramvaie pentru București, la acest moment. E clar că, în paralel, urmează o nouă investiție, o nouă achiziție a municipalității, iar noi trebuie să modernizăm din flota pe care o avem la dispoziție. Pe lângă acestea, s-a semnat contractul pentru furnizarea de 200 de troleibuze, urmând ca acestea să fie livrate, din discuțiile pe care le am avut cu producătorul, începând cu luna septembrie a anului curent, circa 10 troleibuze în fiecare lună până la 100 de troleibuze”.
Necesar mare pentru Capitală
Adrian Criț a explicat că pentru a satisface transportul în comun în capitală, la acest moment, ar fi nevoie de 400 de tramvaie iar Astra livrează câte patru în fiecare lună, conform contractului, ceea ce înseamnă că livrările se vor finaliza în doi ani, respectiv în septembrie 2024 vor fi livrate toate cele 100.
În ceea ce privește restul de 300 de tramvaie necesare șeful STB a spus că: ”O parte dintre tramvaie sunt modernizate în uzina proprie, o parte au fost construite, din păcate, în perioada trecută și o parte sunt casate deja. Este vorba de tramvaiele Tatra, care urmează să fie supuse unei ample modernizări în faza următoare, operațiune care va fi finanțată de la bugetul”.
Întrebat dacă nu cumva este mai ieftin să cumperi un vehicul nou decât să modernizezi unul vechi de 40-50 de ani, directorul Criț a spus că, pe termen lung da, ar fi mai ieftin și a continuat explicând că: ”Pe de altă parte, trebuie să fim conștienți că există o capacitate limitată a producătorilor de tramvaie la nivel mondial. Din păcate pentru noi, cererea la nivel european poate să fie una foarte mare. Există finanțări foarte multe, iar marii producători de tramvaie au îndreptată aproximativ întreaga capacitate către țările vestice unde transportul electric este dezvoltat și urmează să se dezvolte în continuare foarte mult și îndeosebi transportul de mare capacitate”.
Se cumpără și alte tramvaie
Adrian Criț a mai explicat că: ”Transportul cu trenul, cu tramvaiul, cu metroul ține și de finanțare, e clar. Există o hotărâre a Consiliului General a Municipiului București prin care s-a aprobat o viitoare achiziție de 200 de tramvaie de 27 de metri, respectiv de 36 de metri. Și, așa cum spuneam, în paralel, noi trebuie să modernizăm și să întreținem flota actuală. Prin modernizare nu înțelegem doar respectarea cerințelor actuale ale vehiculelor. Prin modernizare noi vom dota aceste tramvaie cu aer condiționat, vom coborî podeaua astfel încât să aibă accesibilitate sporită. Vom dota vehicule cu sisteme de informare călători, adică vor fi niște tramvaie care într-adevăr, pe de o parte, să arate mult mai bine, pe de altă parte să mulțumească utilizatorii transportului public. Nu vor fi la nivelul unor tramvaie. Noi trebuie să fim conștienți, dar vor fi niște tramvaie moderne iar bucureștenii vor beneficia de ele în următorii trei ani”.
Calitățile noilor troleibuze
În ceea ce privește troleibuzele, directorul STB a explicat că în momentul actual, în exploatare sunt 180 de troleibuze și a explicat de ce. În 2019 s-a efectuat un studiu de oportunitate pentru finanțarea achiziției de troleibuze noi: ”Astfel vor fi achiziționate troleibuze cu autonomie de 20 km. Asta înseamnă că, în condițiile în care există o problemă la rețeaua electrică, troleibuzul poate să iasă de pe fir și să circule ca un autobuz pe o anumită distanță, astfel încât traficul să nu mai fie blocat, pe de-o parte, pe de altă parte, călătorii să nu aștepte până la reparația infrastructurii rețelei rețelei electrice. Deci, aceste 100 de troleibuze care vor fi recepționate în perioada următoare sunt cu autonomie sporită. De asemenea, tot prin PNRR există finanțare pentru 22 de troleibuze. Urmează ca prin luna următoare să fie declanșată achiziția, rămânând de exploatare circa 90 de troleibuze furnizate în perioada anului 2007. Vom scoate practic, după livrarea acestor 122 de troleibuze, de pe traseu troleibuzele Ikarus fabricate în 1996”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.