Cele două demersuri legislative sunt reacție la reclamațiile depuse, în ultimele luni, de asociațiile de proprietari. Iar unul dintre aspectele criticate vizează unicitatea contului, asociațiile fiind obligate să folosească doar un cont bancar pentru toate sumele de încasat, de orice fel. În plus, s-a interzis deținerea în casierie în numerar a mai mult de 1.000 de lei. Aceste lucruri sunt propuse să fie modificate prin ambele proiecte înregistrate la Parlament.
De fapt, inițiatorii celor două proiecte vizează cam același lucru:
- dreptul asociațiilor de a deține unul sau mai multe conturi bancare. E adevărat că autorii unuia dintre proiecte susțin necesitatea deschiderii unui cont bancar special pentru fondul de reparații și altul fie pentru cheltuielile curente (cumulat cu fondul de rulment). De ce e problematică deținerea unui singur cont bancar? Pentru că, atunci când contul e blocat într-un dosar de executare silită pentru datorii, sumele plătite la zi de către proprietarii de bună-credință ajung să fie poprite în contul unor datorii ce nu le aparțin, asociația ajungând în situația de a face noi datorii și chiar în situația de a trebui să facă demersuri suplimentare pentru diferite plăți.
- unul dintre proiecte propune eliminarea limitei de numerar în casierie, celălalt păstrează un prag, dar decis de membrii comitetului asociației, în funcție de dimensiunea acesteia. În prezent, legea prevede acum o limită de 1.000 de lei în toate cazurile, indiferent de asociație.
- ambele texte susțin abrogarea obligației de a da chitanță separată pentru fondul de rulment și pentru cel de reparații.
- tot în ambele proiecte se propune abrogarea prevederilor referitoare la regularizarea excedentului și acoperirea debitului în termen de 30 de zile de la constatare.
Parlamentarii mai propun și ceva modificări în ceea ce privește cheltuielile pentru părțile comune. Mai exact, în ambele proiecte se introduce ideea ca pentru acele părți comune care sunt folosite exclusiv de unii locatari (de pildă, o parcare subterană unde parcările sunt proprietatea exclusivă a unora dintre locatari) cheltuielile aferente să fie suportate numai de aceștia.
Citește și Administratori de bloc, dar nu numai. Noi OBLIGATII de îndeplinit
O altă modificare propusă de inițiatorii primului proiect e ca administratorul să nu mai fie obligat să ceară acordul scris al adunării generale pentru orice cheltuială făcută. De asemenea, omis de parlamentarii care au dat drumul actualei legi a asociațiilor, consumul de gaz la comun va fi inclusv în lista cheltuielilor repartizate pentru numărul de persoane.
În primul proiect se propune chiar ca cei care au datorii la asociație să nu mai poată fi aleși ori numiți în funcții de conducere, administrare sau control în asociație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.