Din păcate, nu de puține ori, angajatorii nu plătesc toate dările la stat, dări printre care se numără și contribuțiile pentru pensiile salariaților.
De mai mulți ani, după ce au fost desființate cărțile de muncă, evidența muncii se face cu programul Registrul general de evidență a salariaților (Revisal).
În mod normal, angajatorii eliberează automat adeverința de vechime, la terminarea relațiilor de muncă cu salariații.
Digitizarea nu îi ajută pe salariați, astfel că trebuie să fie atenți și să se asigure că angajatorul lor le plătește contibuțiile, să ceară adeverințele care să ateste perioada în care acesta a lucrat și că este la zi cu plata taxelor.
Cum se obțin adeverințele de vechime
Cum am spus deja, una din adeverințe se obține atunci când o persoană încheie relațiile de muncă cu un angajat, acesta fiind obligat să elibereze documentul respectiv.
Citește și: Pensii speciale. Se elimină sau nu? Decizie neașteptată în Senat
Adeverințele sunt diferite pentru companiile de stat și cele private.
Documentul trebuie să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.
O astfel de adeverință se poate obține și la cererea angajatului, documentul trebuind să fie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Informațiile pe care o adeverință de vechime trebuie să le cuprindă în cazul unui angajator privat:
datele de identificare ale salariatului;
datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii);
durata activității;
funcția/funcțiile ocupate;
schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
perioadele de concediu fără plată;
absențele nemotivate de la serviciu.
În cazul pensionării, atenție la vechime și contribuții
Conform ultimelor prevederi ale Legii muncii, vechime în muncă este considerată numai acea perioadă în care o persoană are plătite contribuțiile de asigurări sociale.
Citește și: PENSII. Calculează singur când te poţi pensiona şi cât o să încasezi
Cei care doresc să afle ce vechime au în totalitate o pot face online după ce urmează câțiva pași. Trebuie să meargă la casele de pensii de care aparțin unde trebuie depusă o cerere pentru un cont pe site-ul Casei Nationale de Pensii Publice. Prin intermediul acestui cont, fiecare angajat poate afla dacă i-au fost plătite contribuțiile, lucru esențial pentru calculul vechimii în muncă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.