PROIECTE DE LEGI
1. PROIECT DE LEGE pentru modificarea şi completarea literei B din anexa nr. 2 la Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public
Proiectul de act normativ are în vedere transpunerea corectă și completă a normelor europene în domeniu, respectiv Directiva 2019/1937 a Parlamentului European privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii.
ORDONANȚE DE URGENȚĂ
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Prin această ordonanță de urgență, vor fi aplicate facilități fiscale constând în anularea unor obligații restante la bugetul de stat atât pentru firme, cât și pentru persoane fizice, precum și bonificații. Toate acestea, dacă se respectă anumite condiții privind plata datoriilor. Măsura este luată pentru o colectare mai bună și încurajarea conformării voluntare.
De asemenea, un set consistent de măsuri se referă la cheltuirea mai eficientă a banilor publici și sprijinirea investițiilor finanțate din fonduri europene. Estimarea Ministerului Finanțelor privind influențele pozitive ale aplicării provederilor cuprinse în această ordonanță de urgență este estimat la 9 miliarde de lei.
1. Facilități fiscale constând în anularea obligațiilor fiscale accesorii:
• Pentru toate categoriile de debitori, inclusiv persoane fizice, juridice, asocieri fără personalitate juridică, și unități administrativ-teritoriale, Ordonanța prevede anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, cu condiția îndeplinirii anumitor criterii, cum ar fi stingerea obligațiilor până la depunerea cererii de anulare și depunerea tuturor declarațiilor fiscale. - Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de anulare a accesoriilor, sub sancțiunea decăderii.
• Pentru debitorii care depun declarații rectificative, anularea accesoriilor se aplică obligațiilor bugetare principale declarate suplimentar, cu condiția depunerii declarației rectificative și stingerii obligațiilor înainte de depunerea cererii de anulare.
- Declaraţia rectificativă trebuie să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă până la aceeaşi dată;
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024
- Depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
• Pentru obligațiile stinse înainte de 31 august 2024, anularea accesoriilor este posibilă dacă sunt îndeplinite condițiile de plată și depunerea cererii de anulare, astfel:
- Obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv să fie stinse până la această dată;
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
• Pentru obligațiile stabilite prin decizie de impunere în urma unui control fiscal, diferențele de obligații trebuie achitate conform deciziei, iar cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei.
- Diferențele de obligații bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere;
- Cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.
În prezent, volumul total al arieratelor recuperabile se ridică la aproximativ 71,8 mld.lei, din care 60,5 mld. lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 11,3 mld. lei sunt obligații fiscale accesorii. În România există circa 1,179 milioane de contribuabili.
2. Anularea unor obligații fiscale principale pentru persoane fizice:
• Persoanele fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice independente sau practică profesii libere, care au obligații bugetare restante la data de 31 august 2024, vor putea beneficia de anularea unor obligații restante, în anumite condiții, astfel:
- Pentru persoane fizice cu obligații fiscale restante sub 5.000 lei: dacă 50% din obligațiile restante la 31 august 2024 sunt stinse până la data de 25 noiembrie 2024, se anulează 50% din obligațiile fiscale principale și toate accesoriile aferente.
- Pentru persoane fizice cu obligații fiscale restante peste 5.000 lei: dacă 75% din obligațiile restante la 31 august 2024 sunt stinse până la data de 25 noiembrie 2024, se anulează 25% din obligațiile fiscale principale și toate accesoriile aferente. Această măsură este concepută pentru a încuraja plata voluntară a obligațiilor fiscale, în funcție de cuantumul datoriilor restante.În prezent, există în România un număr de 122.311 contribuabili persoane fizice care înregistrează obligații fiscale principale restante al căror cuantum depășește plafonul de 5.000 lei. Astfel, cuantumul obligațiilor fiscale restante la data de 31 iulie 2024 datorate de contribuabilii persoane fizice care se încadrează în această condiție se ridică la 6,1 mld. lei, din care 4,2 mld. lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 1,9 mld. lei sunt obligații fiscale accesorii.
3. Acordarea bonificațiilor financiare:
O altă facilitate fiscală propusă vizează acordarea unei bonificații de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru anul fiscal 2024, acordată automat de ANAF, condiționată de respectarea anumitor criterii fiscale.Bonificația se acordă din oficiu de către organul fiscal central, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ.
Bonificația nu se aplică în cazul în care la sfârșitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, contribuabilii datorează impozit minim pe cifra de afaceri. Guvernul estimează că va încasa, în urma aplicării acestei măsuri, circa 0,9 miliarde lei.
4. Măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare:
- Diferențele dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate la 15 noiembrie 2023, vor fi plătite eșalonat în perioada 2025-2029, astfel:
a) în anul 2025 se plătește 5% din diferență;
b) în anul 2026 se plătește 10% din diferență;
c) în anul 2027 se plătește 25% din diferență;
d) în anul 2028 se plătește 25% din diferență;
e) în anul 2029 se plătește 35% din diferență.
- Plafonarea cheltuielilor cu bunurile și serviciile la nivelul mediei lunare din primul semestru, cu excepția cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, de menținerea ordinii publice și operative, cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire precum și cheltuielile cu serviciul datoriei publice și plata de comisioane și servicii aferente serviciului datoriei publice;
Măsura nu include autoritățile publice locale.
- Se emit noi reglementări pentru emiterea și plata titlurilor de despăgubire conform legislației în domeniul despăgubirilor proprietății.
- Se implementează măsuri pentru o conduită prudentă în ceea ce privește deschiderea de credite și efectuarea plăților de către autoritățile publice.
- Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României, precum și suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituțiilor publice până la data de 31 decembrie 2024; Fac excepție domeniile: educație sănătate, apărare națională, instituțiile nou înființate și pentru promoția de magistrați aferentă anului 2024.
- Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului va putea fi utilizat și pentru necesitățile Casei Naționale de Pensii Publice și Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
- Autoritățile publice vor putea să redistribuie credite bugetare și de angajament pentru a asigura finanțarea necesităților curente.
- Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor pentru unitățile administrativ-teritoriale de la Trezorerie de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei; Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor din alte surse de către unitățile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum și a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.
- Se reglementează utilizarea excedentului din anii precedenți și a sumelor neutilizate pentru anumite programe naționale.
- Pentru proiectele de infrastructură de transport feroviar și metrou, se permit contracte adiționale pentru a include finanțare prin euroobligațiuni verzi. Se urmărește finanțarea proiectelor de infrastructură verde prin emisiuni de euroobligațiuni verzi, având în vedere cererea ridicată și costurile reduse de finanțare.
- Ordonatorii principali de credite sunt autorizați să ajusteze bugetele activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii și să aprobe noi programe bugetare prin redistribuirea fondurilor existente.
- În urma consultărilor cu structurile asociative, se prelungește termenul pentru depunerea documentațiilor aferente împrumuturilor contractate prin Trezoreria Statului.
Prin aceste măsuri, Guvernul intenționează reducerea deficitul bugetar prin controlul cheltuielilor, utilizarea prudentă a resurselor financiare, și stimularea investițiilor în infrastructura verde. Se încearcă optimizarea administrării financiare prin măsuri ce vizează atât reducerea cheltuielilor, cât și o mai bună gestionare a fondurilor publice.
5. Măsuri pentru utilizarea disponibilului necesar proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile
- Extinderea termenului pentru utilizarea temporară a fondurilor europene nerambursabile disponibile aferente Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru finanțarea programelor operaționale din perioada 2014-2020.
Acest termen este prelungit până la sfârșitul anului 2025, comparativ cu termenul inițial stabilit la sfârșitul anului 2024. Fondurile utilizate temporar vor fi restituite până la sfârșitul anului 2025. - În contextul disponibilității fondurilor europene pentru perioada 2021-2027 și a cererilor de plată estimate pentru anii 2024 și 2025, ordonanța propune utilizarea temporară a fondurilor europene nerambursabile disponibile din PNRR pentru a acoperi eventualele lipsuri de finanțare.
- Ordonanța detaliază mecanismul prin care fondurile europene nerambursabile disponibile din PNRR pot fi utilizate temporar și apoi reîntregite până la finalul anului 2025. Aceasta permite gestionarea mai eficientă a resurselor financiare disponibile pentru a asigura continuitatea finanțării proiectelor esențiale și respectarea angajamentelor față de Comisia Europeană.
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact în domeniul sănătăţii
Deciziile luate prin această ordonanță de urgență vin în sprijinul persoanelor care suferă de cancer, al tinerilor care au nevoie de îngrijiri medicale și al pacienților care au nevoie de medicamente inovative.
Pentru punerea în aplicare a Planului naţional de prevenire şi combatere a cancerului, Guvernul introduce reglementări privind accesul bolnavilor oncologici la servicii de radioterapie decontate.Totodată, completează Programul național de îngrijiri paliative în unități cu paturi, la domiciliu și în ambulatoriu prin casele de asigurări de sănătate. Aceste servicii pot fi acordate de către medici de familie, furnizori publici şi privaţi de îngrijiri paliative care încheie contract cu casele de asigurări de sănătate. Îngrijirea paliativă are ca scop îmbunătăţirea calităţii vieţii pacienţilor şi familiilor acestora, prin prevenirea, evaluarea şi înlăturarea suferinţei.
De asemenea, răspunde numeroaselor solicitări primite din partea aparținătorilor tinerilor cu afecțiuni grave. Potrivit noilor reglementări, tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 21 de ani pot beneficia de servicii medicale acordate atât în spitalele de adulți (în zonele în care nu există acces la servicii medicale de pediatrie), cât și în cele de pediatrie (pentru copiii cu afecțiuni speciale aflați în monitorizare în spitalele de copii, care depășesc vârsta majoratului).
Pentru accesul unui număr cât mai mare de bolnavi care necesită tratamente cu medicamente inovative, sunt modificate criteriile de prioritizare în baza cărora se poate iniția procesul de negociere a contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat.
HOTĂRÂRI
HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii de utilitate publică şi interes naţional "Restaurarea şi renaturarea zonei de bifurcaţie a braţului Bala pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie şi de protecţie a mediului pe Dunăre"
Prin această hotărâre, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici și suma de un miliard de lei pentru restaurarea şi renaturarea zonei de bifurcație a brațului Bala, în scopul asigurării condiţiilor de navigaţie şi de protecție a mediului pe Dunăre. Brațul Bala este un obiectiv de interes național esențial pentru derularea transporturilor navale.
În prezent, în această zonă se poate naviga pe o distanță de aproximativ 1.700 m după care brațul se colmatează.
Din acest motiv, vor fi efectuate lucrări restaurare si renaturare a zonei de bifurcație a brațului Bala pe o suprafață este de aproximativ 110 hectare.
Durata de realizare a investiției este de 60 luni, din care durata de execuție a lucrărilor este de 48 luni.
HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Nod rutier A3 (km39+940)-DN 1P (Spinuş)", judeţul Bihor
Actul normativ aprobă indicatorii tehnico-economici și fondurile necesare pentru amenajarea unui nod rutier pe Autostrada A3 km 39+940 la intersecția cu DN 1P în zona localității Spinuș, județul Bihor. Valoarea totală a investiției se ridică la 103,9 milioane lei, iar durata de realizare a investiției este de 12 luni. Nodul rutier va avea o lungime de 3,628 kilometri.
Finanţarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Nod rutier A1 (km 326+155) - DJ 704 (Cugir)", judeţul Alba
Actul normativ aprobă indicatorii tehnico-economici și fondurile necesare pentru amenajarea unui nod rutier pe Autostrada A1 în zona localității Șibot, județul Alba. Aceasta lucrare este necesară întrucât, în prezent, pe autostrada Al km 326+155, la intersecția cu DJ 704 care supratraversează autostrada, în localitatea Şibot, nu este amenajat nici un fel de acces către autostradă.
Oportunitatea investiției asigură capacitatea de circulație necesară, răspunzând cererii reale de transport, condițiilor corespunzătoare de circulație, cu efecte minime asupra mediului și ale ocupării de terenuri, îmbunătățindu-se fluența traficului și siguranța rutieră, prin reducerea emisiilor poluante, precum şi reducerea costurilor de operare.
Valoarea totală a investiției se ridică la 157,3 milioane lei, iar durata investiției este de 12 luni. Nodul rutier va avea o lungime de 3,647 kilometri. Finanţarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Nod rutier A1 (Km 528+509)-DJ 682G (Cruceni) ", judeţul Arad
Actul normativ aprobă indicatorii tehnico-economici și fondurile necesare pentru amenajarea unui nod rutier pe Autostrada A1 km 528+509, la intersecția cu DJ 682G în zona localității Cruceni, comuna Șagu, județul Arad. Valoarea totală a investiției se ridică la 127,2 milioane lei, iar durata investiției este de 12 luni. Nodul rutier va avea o lungime de 5,061 kilometri.
Finanţarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 616/2015 privind aprobarea finanţării din bugetul Fondului pentru mediu a acţiunilor multianuale necesare programului "Colectarea, prelucrarea şi crearea de mecanisme şi instrumente de promovare a datelor şi informaţiilor necesare întocmirii rapoartelor către Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu şi Secretariatele Convenţiilor internaţionale din domeniul protecţiei mediului" desfăşurat în perioada 2015 – 2025
Prin acest act normativ, Guvernul aprobă alocarea a 94,5 milioane de lei din bugetul Fondului pentru mediu pentru acțiunile necesare programului „Colectarea, prelucrarea și promovarea datelor necesare raportărilor către Comisia Europeană, Agenția Europeană de Mediu și Secretariatele Convențiilor internaționale din domeniul protecției mediului”.
Totodată, se prelungește atât perioada de desfășurare, cât cea de finanțare a programului și a subprogramelor sale legate de schimbările climatice, deoarece România trebuie să raporteze periodic până în 2030. Programul se desfășoară în perioada 2015-2030 și are scopul de a asigura respectarea obligațiilor de raportare ale României către Comisia Europeană, Agenția Europeană de Mediu și Secretariatele Convențiilor internaționale din domeniul protecției mediului.
HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea finanțării proiectelor de reabilitare și/sau extindere a rețelei naționale de transport al gazelor naturale aparținând Societății Naționale de Transport Gaze Naturale “Transgaz” - S.A
Prin acest act normativ, se alocă 500 de milioane de lei din Fondul pentru Mediu pentru finanțarea unor proiecte de modernizare și extindere a rețelei de gaze naturale. Din aceste fonduri vor fi finanțate trei proiecte ce vor conduce la dezvoltarea rețelei cu alimentare energetică la nivel național:
• Conducta de transport gaze Prunișor – Orșova – Băile Herculane – Jupa (inclusiv alimentare cu energie electrică, protecție catodică și fibră optică) – proiect către care va fi redirecționată suma de peste 229 milioane lei;
• Conducta de transport gaze DN 600 Mihai Bravu-Siliștea - peste 169 de milioane lei
• Conducta de transport gaze Tetila – Horezu – Râmnicu Vâlcea (inclusiv alimentarea cu energie electrică, protecție catodică și fibră optică) - peste 101 milioane lei.
Investițiile sunt menite să contribuie la securitatea aprovizionării cu gaze naturale, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, angajamente asumate de România, prin înlocuirea combustibililor fosili (lignit) în centralele de producere a energiei electrice. Cele trei proiecte care vor primi finanțare fac parte din Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport al Transgaz.
HOTĂRÂRE A GUVERNULUI pentru modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei
Prin această hotărâre, se suplimentează cu 7.800 numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special şi din centrele județene de resurse şi asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse şi Asistența Educațională. Dintre acestea, 5.614 sunt posturi didactice de predare, iar 2.186 sunt posturi didactice auxiliare și administrative. Numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat va ajunge astfel la 307.900.
Măsura a fost necesară pentru ca unitățile de învăţământ să asigura dreptul la educație al copiilor, dar și integrarea unui număr tot mai mare de copii cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă, dezvoltarea serviciilor de asistență psihopedagogică, de orientare școlară, consiliere educațională și de sprijin, precum şi organizarea şi funcţionarea serviciilor de educație timpurie complementare, contribuind astfel la reducerea abandonului şcolar.
Prin același act normativ, se suplimentează cu 84 numărul de posturi pentru inspectoratele şcolare, în vederea angajării de specialiști cu competențe digitale avansate, responsabili cu verificarea, gestionarea, administrarea şi prelucrarea datelor raportate de către unitățile de învățământ, cu utilizarea şi administrarea aplicațiilor şi platformelor informatice, respectiv cu monitorizarea și implementarea proiectelor de investiții/componentelor care fac obiectul finanţării din fonduri alocate din cadrul PNRR.
HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2024 al Companiei Naționale „Poșta Română” S.A.Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.