Indicele auto SXAP înregistra luni un avans de 3,4%, în timp ce acţiunile producătorilor auto germani Daimler, BMW şi Volkswagen au crescut cu 4,3%-4,9%.
Anul acesta, indicele SXAP a avut cea mai slabă evoluţie în Europa, din cauza îngrijorărilor legate de impactul războiului comercial dintre SUA şi China şi de încetinirea economiei, iar luni era la cel mai ridicat nivel din 5 iulie.
Luni, Bloomberg a anunţat, citând surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul, că NDRC (Comisia Naţională de Dezvoltare şi Reformă din China) propune înjumătăţirea taxei pentru achiziţiile auto, de la 10% la 5%, pentru vehiculele de pasageri cu motoare de până la 1,6 litri. Încă nu s-a luat nicio decizie privind modul de implementare, adaugă sursele.
Pe piaţa chineză, aproape 70% din maşinile de pasageri vândute anul trecut au motoare de până la 1,6 litri, arată datele Asociaţiei Producătorilor Auto din China (CAAM).
Adoptarea unei astfel de măsuri vine după ce războiul comercial cu SUA a afectat economia chineză, care a înregistrat în trimestrul trei din 2018 cel mai lent ritm de creştere anuală din 2009, în timpul crizei financiare globale.
Vânzările auto pe piaţa chineză au înregistrat în septembrie cel mai semnificativ declin din ultimii aproape şapte ani, sporind temerile unei contracţii în 2018, pentru prima dată în ultimele decenii, pe fondul încetinirii economiei şi al îngrijorărilor legate de impactul războiului comercial dintre SUA şi China.
Livrările pe cea mai mare piaţă din lume au scăzut cu 11,6% în septembrie, la 2,39 milioane de vehicule, a treia lună de declin consecutiv, a anunţat Asociaţia Producătorilor Auto din China (CAAM).
O încetinire a gigantului sector auto al Chinei ar reprezenta un motiv de îngrijorare pentru liderii de la Beijing deoarece este un motor important de creştere a economiei şi un barometru semnificativ al dorinţei chinezilor de a face achiziţii.
Printre companiile auto cu cele mai mari scăderi ale vânzărilor în septembrie s-au aflat Ford (43%), General Motors (14,9%) şi grupul Volkswagen (10,5%).
În schimb, vânzările de maşini electrice şi hibride au urcat cu 54,8% în septembrie, la 84.000 de unităţi, în timp ce în primele nouă luni din acest an avansul a fost de 81,1%, la 721.000 vehicule.
În 2017, China şi-a menţinut pentru al treilea an consecutiv titlul de cea mai mare piaţă pentru maşini electrice şi hibride, fiind vândute aproximativ 777.000 de unităţi.
În primele nouă luni din acest an, înmatriculările au înregistrat un avans de 1,5%, la 20,49 milioane de vehicule.
"Industria auto a fost ani de zile un motor de creştere al economiei chineze. Acum dă înapoi", a afirmat Xu Haidong, asistentul secretarului general al CAAM.
Acesta le-a declarat jurnaliştilor că Asociaţia şi-a înrăutăţit estimările privind evoluţia pieţei auto chineze în acest an, după ce în ianuarie CAAM previziona un avans de 3% al vânzărilor auto în China, în linie cu nivelul din 2017, dar în scădere semnificativă faţă de expansiunea de 13,7% din 2016.
Analiştii avertizează că piaţa s-ar putea contracta în 2018, fiind primul declin de după anii '90.
Yale Zhang, şeful firmei de consultanţă Automotive Foresight din Shanghai, susţine că un eventual recul al vânzărilor în acest an ar fi "un moment de cumpănă" pentru industria auto.
"Este foarte alarmant şi chiar ar putea cauza panică în rândul unor producători şi furnizori auto. Asta deoarece piaţa a crescut tot timpul în ultimii peste 20 de ani şi acele companii şi-au făcut planuri bazându-se pe creşterea vânzărilor. Ei nu ştiu ce să facă şi sunt îngrijoraţi în legătură cu supravieţuirea lor", a explicat Yale Zhang.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.