Publicitate
Este un succes important pentru Japonia, care se bazează foarte mult pe acest lansator greu pentru a rămâne autonom și competitiv în sectorul spațial. După două prime eșecuri anul trecut, noua rachetă japoneză H3 a decolat cu succes sâmbătă.
Racheta a decolat conform planului, la ora locală 9:23 a.m. (00:23 GMT) de la baza spațială japoneză Tanegashima, în sud-vestul arhipelagului japonez, și „a fost plasată pe orbită” câteva minute mai târziu, a declarat un responsabil. pentru agenția spațială japoneză Jaxa. Acest succes vine după cel al SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), un mic aparat Jaxa care a reușit, în ianuarie, să aterizeze pe Lună, o performanță istorică pentru Japonia.
O reputație deteriorată
O impunătoare rachetă lansatoare de 63 m înălțime și 574 de tone fără sarcina utilă, H3 ar trebui să permită Japoniei să asigure zboruri spațiale mai dese (de aproximativ șase ori pe an), dar și mai puțin costisitoare, pentru a concura cu lansatoarele străine precum Falcon 9 de la SpaceX. Cererea globală pentru lansări spațiale cu costuri reduse este în plină expansiune, iar concurența se intensifică în această nișă.
Reputația Jaxa pentru fiabilitatea ridicată a zborului a fost afectată de eșecurile programului său H3 până în prezent. În februarie 2023, această mașină dezvoltată în colaborare cu grupul japonez Mitsubishi Heavy Industries (MHI) nu a putut decola din cauza unei probleme la aprinderea boosterelor.
În timpul unei a doua încercări, în martie trecut, racheta a decolat inițial cu succes, înainte de a se abate de la traiectorie din cauza unei defecțiuni a motoarelor din etapa a doua. Jaxa a fost nevoită să o distrugă în zbor. Aceste eșecuri au avut ca efect amânarea mai multor misiuni spațiale Jaxa, inclusiv misiunea sa MMX de a explora lunile lui Marte (o cooperare cu NASA, Agenția Spațială Europeană, Franța și Germania), acum amânată oficial până în 2026.
H3 ar trebui să permită Japoniei „să-și mențină accesul autonom în spațiu”, potrivit Jaxa, al cărui lansator greu anterior H-IIA, care și-a început cariera în 2001, se apropie de finalul rulării sale. „Japonia este o națiune relativ mică pentru a întreprinde programe spațiale majore de una singură”, dar continuă să aibă „ambiții mari în ceea ce privește explorarea spațiului”, observă astronomul britanic Adrian Michael Cruise, intervievat săptămâna aceasta de AFP.
Pe măsură ce „sarcinile utile spațiale devin din ce în ce mai grele”, trebuie să avem mașini „din ce în ce mai puternice”, adaugă acest profesor emerit de astrofizică la Universitatea din Birmingham din Regatul Unit.
Capabil să transporte până la 6 tone de sarcină utilă pe orbite diferite, H3 ar trebui să aibă aplicații în diverse domenii: sateliți de telecomunicații, meteorologie și chiar cercetare științifică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.