Crescut într-un orfelinat din Milano, Del Vecchio a pornit la drum și a deschis un atelier în orașul Agordo, la nord de Veneția, de unde micul său furnizor de piese pentru rame de ochelari s-a transformat într-un jucător global, făcând o serie de achiziții adesea îndrăznețe pentru a deveni, în cele din urmă, EssilorLuxottica, liderul mondial al industriei. Mărci emblematice precum Ray-Ban și Oakley s-au numărat printre zecile de obiective pe care Del Vecchio le-a achiziționat în drumul său spre vârf.
Ascensiunea i-a adus lui Del Vecchio a doua cea mai mare avere din Italia - după familia Ferrero, producătoare de ciocolată - cu o avere netă de 25,7 miliarde de dolari la 1 iunie, potrivit Bloomberg Billionaires Index.
Magnatul a deținut o participație de control de 32% în EssilorLuxottica, care a fost formată în urma fuziunii din 2018 a Luxottica SpA a sa cu producătorul francez de lentile Essilor. Compania, care produce rame pentru case de modă precum Armani și Prada, pe lângă faptul că deține mărci precum Ray-Ban, are peste 180.000 de angajați, operațiuni în întreaga lume și o prezență în sectoarele de lux și tehnologie medicală.
"Am pierdut un prieten, în primul rând, și un tovarăș în această lungă aventură profesională", a declarat designerul Giorgio Armani într-un tweet. "Trecerea ta în neființă mă afectează profund".
EssilorLuxottica, cu sediul la Paris, care este atât cel mai mare retailer de ochelari din lume, cât și cel mai mare producător de lentile de corecție, a anunțat luni decesul președintelui său, precizând că consiliul său de administrație se va reuni "pentru a stabili următorii pași".
Citește și: Povestea Gucci. Lux, amantlâcuri, ambiții și o crimă
Timiditate și discreție
Timid și secretos din fire, Del Vecchio a petrecut decenii evitând cu grijă lumina reflectoarelor media.
În timpul unei conversații rare cu un reporter la începutul acestui an, a fost întrebat cum și-a construit imperiul. "Întotdeauna m-am străduit să fiu cel mai bun în tot ceea ce fac - asta este", a spus Del Vecchio. Descriind impulsul care l-a dus în vârf, el a spus simplu: "Niciodată nu m-am săturat".
Pe lângă o participație de control în EssilorLuxottica, holdingul Delfin al lui Del Vecchio avea, de asemenea, interese în companii financiare italiene precum Mediobanca SpA, Assicurazioni Generali SpA și UniCredit SpA.
Născut la 22 mai 1935, Del Vecchio a crescut în sărăcie în Milano, oraș devastat de război. Incapabilă să aibă grijă de fiul său, mama sa - rămasă văduvă cu cinci luni înainte de nașterea sa - l-a trimis la un orfelinat când avea șapte ani. La 14 ani a început să lucreze ca ucenic la un producător de scule și vopseluri din Milano.
Del Vecchio s-a mutat la Agordo în anii 1960 și a început să confecționeze rame de ochelari proiectate de alții. A fondat Luxottica în 1961 cu o duzină de muncitori pe un teren pe care l-a primit gratuit de la oraș în încercarea de a stimula economia locală.
Luxottica a început să-și producă propriile modele la sfârșitul anilor 1960, iar în anii 1980, Del Vecchio a început să cumpere companii din SUA. În 1999, a cumpărat Ray-Ban pentru 640 de milioane de dolari.
Del Vecchio a declarat că la începutul carierei sale "a pus munca înaintea a orice altceva", dedicând puțin timp copiilor săi. "Fabrica a devenit adevărata mea familie", a spus el, adăugând că a recuperat o parte din timpul pierdut în ultimii ani, petrecând timp cu familia sa extinsă din Milano sau la casele sale de pe Coasta de Azur din Franța și de pe insula Antigua.
Obiectivul final al lui Del Vecchio, a spus el în ceea ce avea să fie ultimul său interviu, a fost de a împinge EssilorLuxottica în clubul exclusivist al companiilor evaluate la peste 100 de miliarde de euro.
El a fost cel mai mare acționar al băncii de investiții Mediobanca, cu o participație de puțin sub 20%, și unul dintre principalii investitori la Generali, principalul asigurător italian. Del Vecchio a fost o parte importantă a unui grup de investitori care a încercat fără succes să îl forțeze pe directorul general al Generali, Philippe Donnet, să plece în prima jumătate a anului 2022. La Mediobanca, el a intrat periodic în conflict în privința strategiei cu directorul general Alberto Nagel.
Del Vecchio a declarat că ”încăierările” sale în industria financiară au rezultat din faptul că a gândit la scară mare.
"Trebuie să fii suficient de curajos pentru a continua să faci lucruri, să mergi înainte", a spus el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.